670 Algemene voorzieningen Wmo
670 en 621 Algemene voorzieningen Wmo
Doelstelling
Er is in Apeldoorn een fijnmazig netwerk van algemene voorzieningen dat vrij-toegankelijk is voor inwoners met een ondersteuningsbehoeften. Voorbeelden zijn: ontmoeten, dagbesteding en cliëntondersteuning.
De algemene voorzieningen kunnen ook onderdeel uitmaken van het ondersteuningsplan.
Verder zijn er voorzieningen om maatschappelijke deelname door minderheden te bevorderen.
Wat hebben we bereikt?
- De ontwikkeling van de algemene voorzieningen als netwerk is weer verder gekomen. Er is ook steeds meer verbinding tussen de functies van de algemene voorzieningen. Algemene voorzieningen zijn:
- ontmoeten
- dagbesteding
- cliëntondersteuning
- maatschappelijke opvang
- vrijwilligers- en mantelzorgondersteuning
- de inzet van Talentplekken.
- Inwoners weten de algemene voorzieningen steeds beter te vinden.
- Inwoners kunnen in hun directe omgeving (hulp)vragen stellen, meedoen aan activiteiten en andere mensen ontmoeten.
- De transformatie van maatwerkvoorzieningen naar de algemene voorzieningen krijgt steeds meer vorm en inhoud. Steeds meer mensen maken gebruik van dagbesteding in de vorm van een algemene voorziening. Aanbieders van arbeidsmatige dagbesteding (ketens horeca, groen, techniek) zijn meer met elkaar gaan samenwerken. Daarbij brengen zij hun kennis en ervaring bij elkaar om ketens te maken waaraan inwoners steeds meer kunnen meedoen.
- Inwoners met een migratieachtergrond krijgen betere informatie. Dat is onder meer te danken aan meer samenwerking binnen het netwerk, inzet van de tolkentelefoon en voorlichting aan aanbieders en andere netwerkpartners.
- Er is meer samenwerking tussen aanbieders van algemene voorzieningen.
- We hebben de vakgebieden jeugd, participatie en Wmo meer met elkaar verbonden.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben de subsidies die we aanbieders geven, verlengd tot 2018. Zo kunnen zij tot 2018 doorgaan met de ontwikkeling van de algemene voorzieningen.
- We hebben er in 2016 hard aan gewerkt dat een deel van de inwoners die dagbesteding hebben, voor hun dagbesteding nu een algemene voorziening gebruiken.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
Topindicatoren
Trendanalyse
714 Openbare gezondheidszorg
714 Openbare gezondheidszorg
Doelstelling
De GGD Noord- en Oost Gelderland voert de taken uit de Wet Publieke Gezondheidszorg uit zodanig dat iedereen een gelijke kans heeft op een optimale gezondheid;
Bovenop deze wettelijke taak voorziet de GGD in projecten om alcoholgebruik te verminderen zodanig dat blijvend hersenletsel bij m.n. jeugdigen wordt voorkomen.
Wat hebben we bereikt?
De gezondheidsrisico's voor de bevolking zijn zo klein mogelijk.
Wat hebben we gedaan?
De GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft de gezondheid van de inwoners van Apeldoorn beschermd, bewaakt en verbeterd. Zij deed dat onder andere door infectieziektes te bestrijden, advies en voorlichting te geven over (verbetering van) gezondheid en onderzoek te doen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
671 Eerstelijnsloket Wmo
671 Eerstelijnsloket Wmo
Doelstelling
De gemeente informeert, adviseert, verwijst, regisseert en beschikt aan de hand van de resultaatafspraken uit het ondersteuningsplan zodanig dat de burger passende ondersteuning krijgt gericht op zo zelfstandig mogelijk leven en meedoen aan de samenleving.
De gemeente heeft een toegankelijk Wmo loket dat samen met de sociale wijkteams burgers informeert en adviseert bij ondersteuningsvragen.
Het Wmo-loket zal de komende jaren nodig hebben om uitvoering van de nieuwe taak continue te verbeteren. Dit betekent monitoren, evalueren, bijscholen en keuzes maken.
Zie verder onder de producten 661, 662 en 667.
Wat hebben we bereikt?
We zien een stijging van het aantal hulpvragen. Dit kan betekenen dat mensen de weg naar het Wmo-loket makkelijk weten te vinden. Ook het sociaal meldpunt krijgt meer meldingen dan in 2015. De meldingen zijn heel verschillend.
We weten beter waar de grenzen liggen tussen de verschillende domeinen.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben de gesprekken afgemaakt met de cliënten die van de AWBZ overgingen naar de Wmo. Het ging om 2.200 cliënten.
- We hebben de gesprekken met onze cliënten afgemaakt om te bepalen of zij voor huishoudelijke hulp maatwerk of een vast pakket krijgen. Het ging om 4.000 gesprekken.
- We hebben een systeem (het zogenaamde ‘Berichtenverkeer’) geïmplementeerd waarmee we berichten digitaal kunnen versturen. Hiermee is de privacy van cliënten beveiligd. Het zorgt ook voor minder administratieve lasten voor aanbieders en voor ons.
- We hebben 3.200 nieuwe cliënten gesproken. Daarnaast hebben we ruim 8.000 herindicaties afgehandeld.
- Het contactteam Wmo heeft ruim 26.000 telefonische vragen en ruim 2500 digitale vragen afgehandeld. 30% van de vragen gaat over huishoudelijke hulp.
- De consulenten hebben hun werkplek in de stadsdelen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
661 Maatwerkvoorzieningen natura materieel Wmo
661 Maatwerkvoorzieningen natura materieel Wmo
Doelstelling
De gemeente verstrekt woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en vervoersvoorzieningen zodanig dat mensen zelfstandig kunnen wonen en zich in huis en in de omgeving zo zelfstandig mogelijk kunnen verplaatsten. Bij de verstrekking van deze voorzieningen worden ook de eigen oplossingsmogelijkheden en die van het sociale netwerk van de burger meegewogen.
Wat hebben we bereikt?
Mensen met een beperking zijn meer mobiel en zelfstandig door de voorzieningen die we hen hebben gegeven op het gebied van wonen, vervoer en rolstoelen. Er is een pool voor scootmobielen. Dat helpt ook om hen meer mobiel en zelfstandig te maken.
Wat hebben we gedaan?
- We werken samen met de leverancier van de hulpmiddelen aan een plan van aanpak om de dienstverlening te verbeteren.
- We hebben de voorbereidingen voor de komst van plusOV in 2017 afgemaakt. De vervoerscentrale is in augustus begonnen met het leerlingenvervoer.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
662 Maatwerkvoorzieningen natura immaterieel Wmo
662 Maatwerkvoorzieningen natura immaterieel Wmo
Doelstelling
Deze functie bevat de maatwerkvoorzieningen gericht op ondersteuning bij het wonen en leven. Het betreft hier de bouwstenen wonen (waaronder spoedopvang, logeeropvang, respijtopvang) en hulpverlening (waaronder individuele begeleiding, dagbesteding, regie op een gestructureerd huishouden).
Wat hebben we bereikt?
Alle cliënten met een hulpvraag hebben hulp gekregen die bij hen past. De afspraken over de hulp staan in het ondersteuningsplan. Maatwerkondersteuning is vastgelegd in een beschikking. We hebben veel aandacht besteed aan de kwaliteit van het onderzoek en de inzet van de juiste hulp. We moeten de kwaliteit nog verder verbeteren om echt te kunnen werken vanuit het principe ‘één gezin, één plan, één regisseur’.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben voor alle1.600 cliënten die huishoudelijke hulp van Verian en TSN kregen, op tijd een andere aanbieder gevonden. We hebben ook geholpen om voor de medewerkers van Verian en TSN een baan bij een van de andere aanbieders te vinden.
- De Centrale Raad van Beroep heeft een uitspraak gedaan over de huishoudelijke hulp. Daarom hebben we onze manier van werken aangepast. We zijn ook begonnen met de voorbereiding van nieuwe beleidsregels. We hebben op tijd geregeld dat de huishoudelijke hulp voor cliënten ook in 2017 doorloopt.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
672 Maatwerkvoorzieningen PGB Wmo
672 Maatwerkvoorzieningen PGB Wmo
Doelstelling
Met het PGB maken wij optimale keuzevrijheid mogelijk voor het geval dat een voorziening in natura niet tot het gewenste resultaat kan leiden. De cliënt kan dus kiezen, onder voorwaarden, of hij/zij de zorg in natura of als persoonsgebonden budget (PGB) beschikbaar wil ontvangen.
Wat hebben we bereikt?
Cliënten maken gebruik van de mogelijkheden om te kunnen kiezen tussen Zorg in natura (Zin) en een pgb of een combinatie daarvan. Meer mensen stappen over van een pgb naar Zin, omdat steeds meer aanbieders de raamovereenkomst ondertekenen.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben alle cliënten op tijd geïnformeerd over de hoogte van de budgetten. We hebben ook op tijd de toekenningsberichten ingeleverd bij de SVB.
- We hebben met cliënten die kiezen voor een pgb besproken wat er komt kijken bij het beheren van een pgb. Op basis van dat gesprek hebben we de beschikking gegeven die nodig is voor een pgb.
- We hebben aan 277 clienten een pgb gegeven voor 364 indicaties. Dit zijn de gegevens uit het GWS-systeem per december 2016.
- We zijn begonnen met de evaluatie van ons pgb-beleid voor Jeugd en Wmo. en de uitvoering daarvan. Zo kunnen we zien of het nodig is om ons beleid aan te passen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
663 Opvang en beschermd wonen GGZ Wmo
663 Opvang en beschermd wonen GGZ Wmo
Doelstelling
Het bieden van een beschermde woonplek aan mensen met psychische of psychosociale problematiek, die (tijdelijk) niet zelfstandig kunnen wonen.
Vanuit een veilige en beschermde woonomgeving worden de bewoners begeleidt in hun zelfredzaamheid, zodat zij mee kunnen blijven doen in de samenleving of op termijn weer zelfstandig kunnen wonen.
Daarnaast bieden we in de maatschappelijke opvang tijdelijk verblijf aan mensen zonder dak boven hun hoofd. De opvang is gekoppeld aan zorg en begeleiding en/of het verhelpen van een crisis.
Bijzonder bij deze functie is dat de rol van de gemeente Apeldoorn, die voor 1 januari 2015 als centrumgemeente fungeerde, in een aantal jaren moet worden afgebouwd. Het betreft de gemeenten uit de regio ‘Regionaal Kompas Oost Veluwe’ (Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde en Voorst). De gemeenten hebben op bestuurlijk niveau aangegeven te willen blijven samenwerken. De nieuwe samenwerking ten aanzien van de maatwerkvoorzieningen heeft geleid tot het gezamenlijk afsluiten van een raamovereenkomst.
Wat hebben we bereikt?
De agenda voor de transformatie binnen de maatschappelijke opvang en beschermd wonen GGZ bevindt zich op dit moment in de inspraakfase. In die agenda hebben we de uitgangspunten van de commissie Dannenberg opgenomen en uitgewerkt in een plan van aanpak.
Het lijkt erop dat de algemene voorzieningen binnen de maatschappelijke opvang goed werken. Daardoor wordt het aantal maatwerktoekenningen minder.
Het overgangsrecht voor cliënten met een AWBZ-indicatie Beschermd Wonen loopt nog tot 2020.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben nieuwe maatwerkvoorzieningen met weektarieven gemaakt. Dat helpt de aanbieders en ons om de administratieve lasten terug te brengen. Daarom blijven we ook in 2017 met deze pakketten werken.
- We hebben veel met aanbieders gesproken over wachtlijsten en de door- en uitstroom die we willen. We zoeken een tijdelijke plek totdat er een passende plek is gevonden.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
Vrouwenopvang en huiselijk geweld
Vrouwenopvang en huiselijk geweld
Doelstelling
Het bestrijden van geweld in afhankelijkheidsrelaties door inzet op het voorkomen en het signaleren ervan en door het (acute) beschermen en ondersteunen van slachtoffers, zodanig dat het geweld snel stopt en slachtoffers een leven zonder geweld kunnen opbouwen.
Apeldoorn fungeert voor de uitvoering van deze taak als centrumgemeente voor veertien gemeenten uit de regio.
Wat hebben we bereikt?
Cliënten met een hulpvraag hebben hulp gekregen die bij hen past. We zien een stijging in het aantal meldingen en adviesvragen bij Veilig Thuis. Dit kan betekenen dat er eerder signalen bij de hulpverleners binnenkomen. Het CJG, de sociale wijkteams en Veilig Thuis werken intensief samen aan een integrale en systeemgerichte aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben samen met andere gemeenten de stichting Veilig Thuis Noord Oost Gelderland (VT NOG) opgericht. Dit is het advies- en meldpunt voor iedereen, die met (vermoedens van) huiselijk geweld of kindermishandeling te maken heeft of krijgt. Met deze stichting kunnen we kindermishandeling en huiselijk geweld snel en actief, integraal en in samenwerking met het lokale veld aanpakken.
- Via de Transformatieagenda Huiselijk geweld en Kindermishandeling hebben alle betrokkenen gewerkt aan de verdere ontwikkeling van een sluitende ketenaanpak. Het gaat om thema's zoals samenwerken, preventieve voorzieningen en betere signalering.
- We hebben het probleem van de wachtlijsten aangepakt. We hebben extra capaciteit ingezet bij VT NOG en we hebben de kwaliteit van de politiemeldingen en de doorstroom verbeterd.
Wat hebben we niet gedaan?
We konden nog niet gerichte acties opzetten om oudermishandeling tegen te gaan. Oudermishandeling is een van de thema’s in de Transformatieagenda Huiselijk Geweld en Kindermishandeling waaraan we in 2016 speciale aandacht zouden besteden. Maar de 14 gemeenten hebben de Transformatieagenda pas in september vastgesteld. Daarom hadden we te weinig tijd voor acties over oudermishandeling.
667 Eigen bijdragen
667 en 677 Eigen bijdragen
Doelstelling
Eigen bijdragen in de kosten van de maatwerk worden geheven over alle maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten.
Wat hebben we bereikt?
Onze gemeente gebruikt voor nieuwe Wmo-voorzieningen normtarieven die lager liggen dan het maximale niveau. Nieuwe Wmo-voorzieningen zijn bijvoorbeeld begeleiding en dagbesteding. Hierdoor berekenen we de kosten voor de voorzieningen niet helemaal door aan de cliënt. Ook in 2017 geldt het normtarief als basis voor de eigen bijdrage.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben met aanbieders Beschermd Wonen gesproken over de noodzaak om cliënten op tijd aan te melden bij het CAK. Daardoor gaat de aanlevering van de gegevens nu beter.
- We hebben cliënten die zeggen dat ze de eigen bijdrage niet te kunnen betalen, doorverwezen naar de sociale raadslieden. Die kijken met de cliënt of die gebruik maakt van alle landelijke en lokale regelingen. Zij kijken ook of sprake is van stapeling van zorgkosten. Kan de cliënt de eigen bijdrage echt niet betalen? Dan leggen we de eigen bijdrage niet op.
- We hebben in 2016 in 7 situaties geen eigen bijdrage opgelegd.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.