Specificatie van de Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
(in dit overzicht zijn de vooruit ontvangen bedragen GSO/ISV ook meegenomen)
Bedragen | * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | Begroting | Rekening | |||
2016 | 2016 | 2016 | |||
primair | na wijziging | ||||
Reserve per 1-1 | 7.978 | 7.410 | 5.596 | ||
Vooruitontv. Bedragen per 1-1 | 1.814 | ||||
Totaal per 1-1 | 7.410 | ||||
Algemene voeding | |||||
1) | Investeringsbudget GSO4, 1e tranche | 300 | 300 | 300 | |
2) | Investeringsbudget GSO4, 2e tranche | 128 | 128 | 128 | |
3] | Investeringsimpuls Provincie (€ 17 mln) | 4.100 | 4.100 | 4.100 | |
4) | Bijdrage van de algemene dienst | 300 | 300 | 300 | |
tbv investeringen | |||||
Totaal algemene voeding (excl. 'pm') | 4.828 | 4.828 | 4.828 | ||
Programma 1: Groene Mal | -1.015 | -1.290 | -617 | ||
Programma 4: Binnenstad | -3.167 | -2.932 | -3.292 | ||
Programma 8: Kanaalzone | -641 | -50 | -40 | ||
Programma 9: Complete wijken | -2.406 | -1.606 | -767 | ||
Programma 10: Alle jeugd telt | 0 | 0 | 0 | ||
Programma 14: Verkeer | -480 | -710 | 57 | ||
Programma 15: Milieu | -65 | -329 | -93 | ||
Programma 16: Overige | -318 | -376 | -318 | ||
Totaal netto onttrekkingen | -8.092 | -7.293 | -5.070 | ||
Verwacht uitgavenpatroon | |||||
Begroting 2016 (primair) | |||||
- verwachte uitgaven 2015 15% | -1.776 | ||||
- verwachte uitgaven 2016 70% | -5.664 | ||||
Begroting 2016 (na wijziging) | |||||
- verwachte uitgaven 2016: 70% | -5.105 | ||||
Reserve per 31-12 | 6.146 | ||||
Vooruitontv. bedragen per 31-12 | 1.022 | ||||
Totaal per 31-12 | 7.168 | ||||
Saldo per 31-12 (excl. 'pm') | 5.366 | 7.133 | 7.168 |
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn | MPB | Begroting | Begroting | Rekening | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(BROA) | progr. | 2016 | 2016 | 2016 | |||
(bedragen x € 1.000) | primair | na wijziging | |||||
Programma 1: Groene Mal | |||||||
Investeringsimpuls Provincie (€ 17 mln) | |||||||
3.14 | Herinrichting stadsranden | prog. 3/ 560 | 300- | 401- | 60- | -341 | |
3.15 | Beekbergsebroek | prog. 3/ 560 | 403- | 617- | 23- | -594 | |
3.16 | Betere aansluiting Apeldoorn West en | progr.3/ 560 | |||||
Binnenstad op Berg en Bos | 301- | 232- | 572- | 340 | |||
3.17 | Landschapsbeheer | progr.3/560 | 90- | 119- | 79- | -40 | |
- subsidie provincie Gelderland | 79 | 79 | 40 | 39 | |||
- bijdrage vanuit exploitatie RL | 67 | -67 | |||||
- bijdrage waterschap/gemeente Voorst | 10 | -10 | |||||
Totaal A-projecten programma 1 | -1.015 | -1.290 | -617 | -673 | |||
Programma 4: Binnenstad | |||||||
4.2 | Binnenstad | prog.9/810 | 50- | -221 | -176 | -45 | |
4.3 | Binnenstad GSO-4 | prog.9/810 | 461- | 0 | 64 | -64 | |
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | prog.9/810 | ||||||
Binnenstad, herinrichting binnenstad | 1.950- | -2.276 | -3.391 | 1.115 | |||
Binnenstad, bereikbaarheid, doorstroming, | |||||||
bewegwijzering, fietsenstallingen | 595- | -601 | -601 | ||||
Binnenstad, transformatie, braakliggende | |||||||
terreinen en leegstaande plinten | -45 | -45 | |||||
Voetgangersdomein Brinklaan | 0 | 0 | |||||
- bijdrage EFRO voetgangersdomein Brinklaan | 456 | 357 | 357 | 0 | |||
Herinrichting Molenstraat Centrum | 425- | -146 | -146 | 0 | |||
- bijdrage Molenstraat Centrum, BDU subsidie | 85 | 0 | 0 | ||||
Kruispunt Druckerstraat/Vosselmanstraat | 284- | -57 | -42 | -15 | |||
- BDU subsidie | 57 | 57 | 42 | 15 | |||
4.4 | Renovatie Spoorstraat 23 t.b.v. onderwijs | progr. 9/822 | |||||
Wittenborg University | -64 | 64 | |||||
- subsidie provincie Gelderland | 64 | -64 | |||||
Totaal A-projecten programma 4 | -3.167 | -2.932 | -3.292 | 360 | |||
Programma 8: Kanaalzone | |||||||
ISV-3 subsidie: € 1,7 mln | |||||||
14.1 | Kanaalzone * | prog. 9/810 | |||||
- onvoorziene tekorten (Pilot Zuid, Vlijtsepark, | |||||||
afwaardering NIEGG, politiekavel) | 100- | 0 | 0 | 0 | |||
- aanleg kade Pilot Zuid | 491- | 0 | 0 | 0 | |||
Kanaalzone projectbureau | prog. 9/810 | 50- | -50 | -40 | -10 | ||
Totaal A-projecten programma 8 | -641 | -50 | -40 | -10 | |||
Programma 9: Complete Wijken | |||||||
9.4 | Wijken - De Maten | prog. 1/001 | |||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | |||||||
De Maten vitaal | 250- | -250 | -84 | -166 | |||
9.5 | Wijken - Orden/Kerschoten | prog. 1/001 | |||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | |||||||
Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten | 120- | -10 | -10 | ||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | |||||||
9.6 | Verduurzamen van voorzieningen in wijken | ||||||
en dorpen | |||||||
- plannen en uitvoering | prog. 1/001 | 190- | -162 | -117 | -45 | ||
- feitelijke uitvoering | prog. 1/922 | 500- | -595 | -595 | 0 | ||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | |||||||
9.7 | Verbeteren kwaliteit parken | prog. 1/001 | 150- | -772 | -328 | -444 | |
- bijdrage reserve vernieuwen bomenbestand | 0 | 52 | -52 | ||||
- bijdrage Johanna Donkstichting | 50 | 50 | |||||
- bijdrage BROA 15.2 Zuid | 250 | 250 | |||||
- overige bijdragen gem. Apeldoorn (B&O) | 247 | 193 | 54 | ||||
15.1 | Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen | prog. 9/810 | 50- | -50 | -18 | -32 | |
- ontvangen afkoppelbijdrage waterschap | 175 | -175 | |||||
15.2 | Wijkontwikkelingsplan Zuid | prog. 9/810 | 284- | -284 | -28 | -256 | |
15.3 | ISV-3 budget parkeergarage Anklaar | prog. 3/214 | 862- | -30 | -17 | -13 | |
Totaal A-projecten programma 9 | -2.406 | -1.606 | -767 | -839 | |||
Programma 10: Alle Jeugd Telt | |||||||
Totaal A-projecten programma 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 14: Verkeer | |||||||
11.0 | Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisport/ | prog. 3/211 | 50- | -280 | -123 | -157 | |
verdubbeling Zutphensestraat | |||||||
- bijdrage derden(BDU) | 170 | 170 | 170 | 0 | |||
- bijdrage 's Heerenloo | 10 | -10 | |||||
25.10 | Gelders Fiets Netwerk: Fietspad Waterbergweg | progr. 3/560 | |||||
en Noordweg | 14- | 0 | 0 | 0 | |||
- bijdrage Provincie Gelderland | 14 | 0 | 0 | 0 | |||
25.11 | Startbudget Tunnel Laan van Osseveld | progr. 3/211 | 600- | -600 | 0 | -600 | |
Totaal A-projecten programma 14 | -480 | -710 | 57 | -767 | |||
Programma 15: Milieu | |||||||
ISV subsidie 2005-2007: € 0,254 mln | |||||||
27.1 | Bodemmodule | prog. 4/723 | 65- | -329 | -93 | -236 | |
Totaal A-projecten programma 15 | -65 | -329 | -93 | -236 | |||
Programma 16: Overige | |||||||
Lopende projecten | |||||||
30.5 | Investeringen MPB 2014-2017 | prog. 1/922 | 300- | ||||
- ondersteuning startende ondernemers | -60 | -60 | 0 | ||||
- ondernemende stad, toerisme, comfortabele | |||||||
stad en citymarketing | -217 | -140 | -77 | ||||
- topsportevenementen (o.a. Giro 'd Italia) | -100 | -100 | 0 | ||||
30.6 | Regio archeologie | progr. 8/541 | 82- | -95 | -81 | -14 | |
- bijdrage provincie Gelderland | 8 | 0 | |||||
- bijdrage deelnemende gemeenten Regio | 56 | 96 | 63 | 33 | |||
Stedendriehoek | |||||||
Totaal A-projecten programma 16 | -318 | -376 | -318 | -58 | |||
TOTAAL | -8.092 | -7.293 | -5.070 | -2.223 |
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
Onderstaand wordt in grote lijnen aangegeven in hoeverre de beschikbare middelen in de BROA (jaarschijf 2016) daadwerkelijk zijn uitgegeven. De geraamde uitgaven 2016 (na wijziging) zijn ca. € 2,0 mln hoger dan de werkelijke uitgaven 2016.
In de toelichting op de uitgaven beperken wij ons, volgens afspraak met de accountant, tot de grotere verschillen tussen raming en werkelijke uitgaven.
Omschrijving | Begroting 2016 | Rekening 2016 | Verschil |
---|---|---|---|
BROA-programma | |||
1. Groene mal | -1.290 | -617 | 673 |
4. Binnenstad | -2.932 | -3.357 | -425 |
8. Kanaalzone | -50 | -40 | 10 |
9. Complete wijken | -1.606 | -900 | 706 |
14. Verkeer | -710 | 57 | 767 |
15. Milieu | -329 | -93 | 236 |
16. Overig | -376 | -317 | 59 |
De belangrijkste afwijkingen worden hieronder toegelicht:
Toelichting BROA-programma’s
Programma 1: Groene mal (verschil € 0,7 mln voordeel)
- 3.14 Herinrichting stadsranden(verschil € 0,3 mln voordeel)
De verbindingen aan de noord- en oostkant van de stad behoeven een investering om stad en land beter op elkaar aan te laten sluiten. Concreet gaat het om de verbinding Zevenhuizen-Zuidbroek met het Weteringse Broek en de verbinding Zonnehoeve/ De Maten met Landgoed Woudhuis. Het gaat om investeringen in ontbrekende schakels in een groene omgeving. De focus ligt rond de A50. Dit doen we samen met partners, bewoners en eigenaren. De projecten zijn grotendeels in 2016 uitgevoerd. Eén project, de verbinding met de fietsoversteek A50, loopt nog door en is naar verwachting medio 2017 gereed.
- 3.15 Beekbergse Broek (verschil € 0,6 mln voordeel)
Ook in de verbinding van de zuidoostkant van de stad wordt geïnvesteerd om stad en land beter op elkaar aan te laten sluiten. Hier gaat het om de verbinding Matenpark-Beekbergerwoud. Deze loopt via het Beekbergsebroek, waar de grootste ontbrekende schakel ligt. De verbinding van Matenpark naar viaduct Elsbosweg is gereed. De groene verbinding Beekbergsebroek is in ontwikkeling en komt in 2017 gereed.
- 3.16 Betere aansluiting Apeldoorn-West en Binnenstad op Berg en Bos
(verschil € 0,3 mln nadeel)
Betreft de verbinding aan de westkant van de stad. De opdracht was Berg en Bos beter toegankelijk te maken vanuit de binnenstad. Daardoor kan de gedane investering in park Berg en Bos beter benut worden. Ook vergroot het de economische spin-off. De aansluiting vanuit de omgeving is inmiddels verbeterd. Het project is nagenoeg gereed. Financieel wordt het project in 2017 afgerond.
Programma 4: Binnenstad (verschil € 0,4 mln nadeel)
- 4.3 Binnenstad GSO4 (verschil € 0,4 mln nadeel)
Dit budget betreft de van de Provincie ontvangen middelen vanuit de Robuuste Investeringsimpuls.
De belangrijkste projecten zijn de herinrichting van het voetgangersdomein in de binnenstad (Hoofdstraat, Mariastraat, Korenstraat, Van Kinsbergenstraat en Deventerstraat) en de reconstructie van het Kruispunt Vosselmanstraat/ Wilhelmina Druckerstraat. In 2017 zullen de in 2016 gestarte projecten worden uitgevoerd.
Programma 9: Complete wijken (verschil € 0,7 voordeel mln)
- 9.4 Wijken – De Maten (verschil € 0,2 mln voordeel)
Er zijn diverse projecten uitgevoerd om de fysieke leefbaarheid in de Maten te verbeteren. Bewoners en buurtraden hebben dit aangegeven. Hiermee wordt ook uitvoering gegeven aan de Toekomstagenda Zuidoost 2014-2018. Het gaat om onder andere het Winkelcentrum de Eglantier omgeving Medisch Centrum, reconstructie speelplek Poortersveld en asfaltdeklaag Landrostlaan.
- 15.1 Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen (verschil € 0,2 mln voordeel)
De bouw van 70 woningen in ’t Podium is deels opgeleverd in 2016. De afronding wordt verwacht in 2017. Vanuit het Waterschap is een bijdrage ontvangen van € 175.000 voor het afkoppelen van het hemelwater. Hiervoor worden in de openbare ruimte voorzieningen aangelegd zoals wadi’s en open parkeerplekken.
- 15.2 Wijkontwikkelingsplan Zuid (verschil € 0,3 mln voordeel)
In 2016 is het herstel van de schade aan de Schiestraat uitgevoerd. Dit is het gevolg van het project ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen. Het restantbudget wordt doorgeschoven naar 2017 en wordt aangewend voor het opknappen van het Zuiderpark
Programma 14: Verkeer (verschil € 0,8 mln voordeel)
- 11.0 Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisportcentrum (verschil € 0,2 mln voordeel)
Dit project betreft de verdubbeling van de Zutphensestraat, inclusief aanpassing kruising Zutphensestraat, Laan van Osseveld en Laan van Erica. Het project is nagenoeg afgerond. In 2017 worden nog enkele kosten gemaakt voor een monitoringsprogramma dat in het bestemmingsplan is vastgelegd. Er valt een bedrag van ca € 150.000 vrij ten gunste van de BROA.
- 25.11 Startbudget Tunnel Laan van Osseveld (verschil € 0,6 mln voordeel)
In 2016 zijn door Pro Rail oplossingen verkend voor de gelijkvloerse spoorwegovergang Laan van Osseveld. Verder is er gewerkt aan een ontwerp en kostenraming voor een tunnel. In 2017 zal bepaald worden of deze maatregel kosteneffectief is en of het rijk subsidie toekent. De € 600.000 is het eerste deel van de spaarpot die bedoeld is voor cofinanciering van het gemeentelijk aandeel voor de aanleg van een tunnel. Hierop is in 2016 nog geen beroep gedaan.
Programma 15: Milieu (verschil € 0,2 mln voordeel)
- 27.1 Bodemmodule(verschil € 0,2 mln voordeel)
Binnen de (on)mogelijkheden van stagnerende bouwontwikkelingen is uitvoering gegeven aan het ISV-bodemprogramma 2010-2015. De beschikbare middelen (subsidies) blijven gereserveerd t.b.v. de gemeentelijke bodemopgave. Het bodembeleid, en hiermee ook de gemeentelijke bodemopgave (waaronder het restant van de periode 2010-2015), bevindt zich in een transitiefase. Vanaf 2016 gelden de afspraken uit het 2e nationaal bodemconvenant 2016-2020. De Wet bodembescherming zal worden opgenomen in de Omgevingswet en de gemeente wordt verantwoordelijk voor de kwaliteit van bodem en ondergrond. Door uitvoering van onder andere het Gebiedsgericht Grondwaterbeleid, de aanpak van het arseendossier en voormalige stortplaatsen heeft Apeldoorn hierin reeds de eerste stappen gezet. In 2016 is er minder uitgegeven dan begroot. Dit heeft te maken met het onderbrengen van kosten (maximaal benutten) binnen de provinciale RSP-subsidie. In 2016 is de RSP-subsidie volledig afgewikkeld.
Programma 16: Overig (verschil € 0,1 mln voordeel)
- 30.5 Investeringen MPB 2014-2017 (€ 0,1 mln voordeel)
Jaarlijks wordt voor de periode 2014 t/m 2017 vanuit de BROA € 0,3 mln beschikbaar gesteld voor het realiseren van de strategische doelen. Eventueel restant-budget wordt overgeboekt naar het volgende jaar. In 2016 is totaal € 300.000 uitgegeven.
Een bedrag van € 100.000 is besteed aan de Giro d’Italia, € 140.000 is uitgegeven aan de ondernemende stad e.d. Daarnaast is € 60.000 aan subsidie verstrekt aan startende ondernemers.