420 Basisonderwijs, excl. onderwijshuisvesting (openb en bijz)
420 Basisonderwijs, excl. onderwijshuisvesting (openb en bijz)
Doelstelling:
De doelstelling is om kwalitatief goed onderwijs te bieden in de wijken en dorpen binnen de gemeente Apeldoorn, zodanig dat iedereen kansen krijgt om zicht te ontwikkelen. Hiertoe wordt de samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen geïntensiveerd.
Wat hebben we bereikt?
Er is in Apeldoorn basis- en voortgezet onderwijs van een goede kwaliteit. Er is ook genoeg keuze in soorten onderwijs. De samenwerking tussen de scholen en de voorschoolse voorzieningen is goed, waardoor iedereen kansen krijgt om zich te ontwikkelen.
We hebben veel aandacht voor de positie van dorpsscholen.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben de Lokale Educatieve Agenda gemaakt. Daarin geven we aan wat we willen bereiken op het gebied van:
- onderwijs voor asielzoekers en statushouders;
- de ontwikkeling van integrale kindcentra;
- de afstemming tussen jeugdzorg en passend onderwijs.
De Lokale Educatieve Agenda is een onderdeel van de Meerjaren Uitvoeringsagenda.
- We hebben een Stuurgroep Onderwijs aan nieuwkomers Apeldoorn ingesteld. Daar zitten vertegenwoordigers in van ons en van de drie grote onderwijsbesturen. De stuurgroep zorgt ervoor dat er in Apeldoorn onderwijs is dat geschikt is voor nieuwkomers.
- We zijn het met de drie grote onderwijsbesturen eens geworden over de inzet en structuur van maatschappelijk werk op scholen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
421 Basis-, speciaal-, en voortgezet onderwijs, onderwijshuisvesting
421, 431, 441, 480 (deels) Basis-, speciaal-, en voortgezet onderwijs, onderwijshuisvesting
Doelstelling:
Het realiseren van voldoende en kwaliteitsvolle onderwijshuisvesting ten behoeve van een inspirerende leeromgeving, zodanig dat er een evenwichtige spreiding van de scholen over de wijken blijft. De kwaliteit richt zich in het bijzonder op onderwijskundige vernieuwing, duurzaamheid en de kwaliteit van het binnenmilieu van de scholen door renovatie of vervangende nieuwbouw.
De gemeente heeft hierbij een gedeelde verantwoordelijkheid met schoolbesturen. De rol van de schoolbesturen bij onderwijshuisvesting neemt toe door decentralisatie van het buiten onderhoud.
Wat hebben we bereikt?
Apeldoorn heeft een goed en breed aanbod van scholen. We hebben diverse nieuwe scholen gebouwd. Daarbij hebben we rekening gehouden met de onderwijskundige concepten van deze tijd. We hebben ook goed gelet op duurzaamheid en kwaliteit van het binnenmilieu. Verder hebben we veel geïnvesteerd in de kwaliteit en de duurzaamheid van bestaande gymzalen en in de kwaliteit van de sportfaciliteiten voor de leerlingen van het Hoenderloo College.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben in 3 maanden tijd 20 gymnastieklokalen opgeknapt en meer duurzaam gemaaakt. Ze konden na de zomervakantie weer worden gebruikt.
- We hebben een nieuw gebouw gebouwd voor de basisscholen Het Web en Het Rooster.
- We hebben een nieuwe sporthal gebouwd voor het Hoenderloo College. Daarmee hebben de leerlingen van dat college nieuwe sportfaciliteiten gekregen.
- We hebben uitgebreid met de schoolbesturen gesproken over de uitvoeringsnota onderwijshuisvesting die we gaan maken.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben in 2016 niet met u gesproken over de uitvoeringsnota 2017-2019. Er was meer tijd nodig, omdat de schoolbesturen de afspraken die we met hen willen maken, moeten voorleggen aan hun raden van toezicht. We hebben daarom het gesprek met u verplaatst naar 2017.
480 Overige onderwijsaangelegenheden
480 Overige onderwijsaangelegenheden
Doelstelling
Doelstelling onderwijskansen:
Wij willen de jeugd voldoende onderwijskansen bieden zodanig dat stagnaties in de doorlopende leerlijn worden tegengegaan.
Doelstelling onderwijsdeelname:
Wij willen dat ieder kind tot 18 jaar deelneemt aan het onderwijs en de school regelmatig bezoekt. Wij doen dit zodanig dat:
- Zoveel mogelijk jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie behalen en daardoor hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten;
- Voortijdige schoolverlaters worden toe- of teruggeleid naar opleiding en/of werk of waar nodig passende zorg.
De meldingsbereidheid van verzuim is toegenomen. Dit is positief, maar leidt ook tot meer casussen. Gekoppeld aan een afname van de formatie betekent dit dat er meer wordt gericht op de wettelijke taken en minder op preventie en nazorg.
Wat hebben we bereikt?
De kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie in Apeldoorn is goed. Voor- en vroegschoolse educatie zijn maatregelen om kinderen zo jong mogelijk te helpen en te stimuleren in hun ontwikkeling. Zo proberen we een onderwijsachterstand te verminderen bij de start van groep 3 op de basisschool.
De scores van de kinderen die moeite hebben met taal en rekenen, zijn verbeterd.
Voorscholen en basisscholen hebben een doorlopende ontwikkelings- en leerlijn gerealiseerd voor de aanpak van:
- taal
- rekenen
- sociaal-emotionele vaardigheden
- motorische vaardigheden
- betrokkenheid van de ouders.
Een voorschool is een samenwerking tussen een kinderdagverblijf, een peuterspeelzaal en een basisschool. Zij werken samen aan 1 educatief programma. De voorschool is er voor kinderen vanaf 2,5 jaar, die moeite hebben met de Nederlandse taal.Het aantal leerlingen dat te vroeg stopt met school is licht gedaald.
Ook het aantal verzuimmeldingen is licht gedaald.
Wat hebben we gedaan?
- Coaches en pedagogische medewerkers hebben een intensief trainingsprogramma gevolgd. Daardoor kunnen ze achterstanden signaleren en voor de kinderen een programma maken dat bij hen past.
- 497 peuters namen deel in 34 groepen op 18 voorscholen.
- We kunnen sneller zien of een leerlingen gaan verzuimen. Dat komt omdat we onze manier van werken hebben veranderd.
- We hebben 600 jongeren geholpen met (aangepast) vervoer van en naar school.
- We zijn verder gegaan met de ontwikkeling van de integrale sluitende aanpak (ISA).
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
Topindicatoren
Trendanalyse
We hebben samen met scholen en ketenpartners de opdracht om het aantal nieuwe voortijdige schoolverlaters in de regio Stedendriehoek terug te dringen naar niet meer dan 480 jongeren per jaar in 2020. Over het schooljaar 2014/ 2015 gerekend zijn er in de regio 576 uitgevallen
Het aantal jongeren in Apeldoorn dat we hebben gemeld aan de regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) is van 502 in schooljaar 2014-2015 afgenomen naar 413 (schooljaar 2015-2016). We verwachten dat we met inzet van alle betrokken partijen het aantal voortijdig schoolverlaters verder omlaag brengen.
530 Sport (schoolzwemmen)
530 Sport (schoolzwemmen)
Doelstelling
Wij willen kwetsbare en hulpbehoevende kinderen in het speciaal onderwijs voldoende kansen bieden voor bewegingsonderwijs. Daarom stellen wij deze kinderen in de gelegenheid om deel te nemen aan schoolzwemmen.
Wat hebben we bereikt?
We hebben ervoor gezorgd dat kinderen in het speciaal onderwijs schoolzwemmen kunnen krijgen. Voor veel van hen is dit een hele goede manier om te bewegen en zelfvertrouwen te krijgen.
Wat hebben we gedaan?
We hebben geld gegeven voor de exploitatie van het zwembad in ’t Kristal. Daardoor blijft zwemmen binnen het speciaal onderwijs mogelijk.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
650 Kinderopvang (peuterspeelzaalwerk)
650 Kinderopvang (peuterspeelzaalwerk)
Doelstelling
Wij streven naar goede voorzieningen voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk zodanig dat wordt voldaan aan de door de wetgever gestelde kwaliteitseisen.
Wat hebben we bereikt?
De locaties voor kinderopvang en peuterspeelzalen voldoen aan de wettelijke eisen.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen up-to-date gehouden door wijzigingen op tijd te verwerken.
- De GGD heeft met risicogestuurd toezicht alle kinderopvang en peuterspeelzalen gecontroleerd op de kwaliteitseisen. Bij tekortkomingen hebben we handhaving ingezet.
- We hebben voor de handhaving nieuwe beleidsregels vastgesteld die passen bij de gewijzigde wet- en regelgeving.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
670 Algemene voorzieningen jeugd
670 Algemene voorzieningen jeugd
Doelstelling
Wij willen jeugdige inwoners kansen geven om mee te doen eventueel met enige ondersteuning en wij willen kwetsbare jeugdige inwoners een vangnet bieden. Wij doen dit zodanig dat de algemene voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn (geen beschikking nodig). Het is belangrijk een breed aanbod te hebben, ook om afschaling van zwaardere en duurdere vormen van zorg mogelijk te maken.
Wat hebben we bereikt?
We hebben ook in 2016 weer gezorgd voor een breed aanbod aan algemene voorzieningen voor jeugdigen. Partners passen binnen de gemeente en in de stadsdelen hun aanbod steeds beter aan op dat van andere. De samenwerking met het onderwijs kan nog beter. Dat blijft aandacht van ons vragen.
Wat hebben we gedaan?
- We hebben in 2016 dezelfde voorzieningen aangeboden als in 2015. Het aanbod sluit goed aan bij de behoefte. We zien dat aan het aantal jeugdigen en gezinnen dat we bereiken met onze voorzieningen.
- We kregen meer vragen om hulp bij (v)echtscheidingen.
- We zijn in 2016 begonnen beleid te maken voor Wmo en Jeugd. Een van de onderdelen van dat beleid is dat we 1 regeling hebben gemaakt voor subsidies voor Wmo en Jeugd. We maken de Transformatieagenda Algemene voorzieningen in 2017 af.
- We zijn verder gegaan met de lijn die we hebben ingezet voor wijkgericht werken.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
671 Eerste lijnsloket jeugd
671 Eerste lijnsloket jeugd
Doelstelling
Wij ondersteunen inwoners bij het gezond en veilig opvoeden en opgroeien van hun kinderen zodanig dat:
- Preventie voorop staat;
- Waar mogelijk lichte zorg wordt geboden en waar nodig zware zorg.
In 2015 heeft het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) de nieuwe taken rondom de toegangsfunctie gekregen: het besluiten tot de inzet van (niet vrij toegankelijke) zorg. Het was belangrijk om het CJG in 2016 verder te professionaliseren en voor te bereiden op de komst van de jeugdgezondheidszorg per 2017.
Wat hebben we bereikt?
Het CJG heeft veel kinderen, jongeren en hun ouders geholpen met informatie, advies en hulp voor opgroeien en opvoeden. We hebben extra geïnvesteerd in de relatie met huisartsen en onderwijsinstellingen in onze gemeente.
Wat hebben we gedaan?
- Het CJG heeft 2026 vragen gekregen en beantwoord via de frontoffice. De helft van deze vragen gaat over opvoeden en gedrag.
- Het expertteam voor toegang tot jeugdhulp heeft 2073 vragen gehad. Daarvan heeft het CJG 36% zelf afgehandeld. Verder kreeg 43% een indicatie Zorg in natura en koos 3% voor een persoonsgebonden budget. Het CJG heeft voor de andere vragen andere professionals in het preventieve veld ingeschakeld.
- Op 12 huisartsenpraktijken houdt het CJG een dagdeel per week spreekuur. Alle andere huisartsen hebben een vast contactpersoon binnen het CJG.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben in 2016 besloten CJG4Kracht op te nemen in het CJG. Dit betekent dat het CJG zelf ambulante hulpverlening gaat bieden. We hebben de vacatures daarvoor nog niet geopend omdat we onze aandacht eerst nodig hebben voorde komst van de JGZ. We gaan het in 2017 doen.
Topindicatoren
Trendanalyse
We hebben tussen november 2015 en april 2016 gemeten hoe tevreden mensen zijn over het CJG. Ouders geven het CJG gemiddeld een 7,2. In 2014 was dat een 7,4. Er zijn verklaringen voor de daling in tevredenheid. Er waren namelijk veel ontwikkelingen en dynamiek rond het CJG. Zo is het CJG vanaf 2015 de toegangstaak jeugdhulp gaan uitvoeren. Daarbij kijkt het CJG meer naar de mogelijkheden van het gezin en het netwerk. Daarnaast moest het CJG antwoord geven op alle vragen die deze verandering binnen de jeugdzorg opriep. We gebruiken de uitkomsten van de tevredenheidsmeting voor kwaliteitsverbetering en het scholingsprogramma van het CJG.
672 Individuele voorzieningen PGB jeugd
672 Individuele voorzieningen PGB jeugd
Hierin worden alle persoonsgebonden budgetten (PGB’s) benoemd die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. PGB’s lopen via de Sociale Verzekeringsbank via trekkingsrecht.
Doelstelling
Kinderen en gezinnen ontvangen de hulp die past bij hun gezinssituatie.
Wat hebben we bereikt?
Ouders maken gebruik van de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen Zorg in natura (Zin) en het pgb of een combinatie daarvan.
Wat hebben we gedaan?
- Het CJG heeft gesprekken gevoerd met ouders en jongeren en beoordeeld of zij met een pgb kunnen omgaan.
- We hadden op 31 december 2016 240 pgb's gegeven aan gemiddeld 170 kinderen en jongeren.
- We zijn begonnen met de evaluatie van ons pgb-beleid Jeugd en Wmo en de uitvoering daarvan. Zo kunnen we zien of het nodig is om ons beleid aan te passen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
682 Individuele voorzieningen jeugdzorg
682 Individuele voorzieningen jeugdzorg
Deze functie bevat de individuele voorzieningen in natura. Het betreft alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele voorziening worden aangemerkt. Dit zijn vormen van jeugd- en opvoedhulp, jeugd-ggz, zorg aan kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking, begeleiding, persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf voor de doelgroep 18- en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).
Doelstelling
Waar kinderen niet gezond en veilig opgroeien bieden wij adequate ondersteuning zodanig dat de situatie hanteerbaar wordt voor de jeugdige en het gezin. Gelet op de bezuinigingen die het rijk doorvoert is de opgave om de kosten voor deze zorg te beperken. Onder meer door een goed preventief veld en een stevige toegang.
Wat hebben we bereikt?
We hebben ervoor gezorgd dat jeugdigen met een hulpvraag de hulp kregen die bij hen past. We hebben dat vastgelegd in een beschikking. We hebben met de andere gemeenten in de regio raamovereenkomsten met ruim 300 aanbieders gesloten om de zorg te leveren. Daarmee bieden we veel mogelijkheden om te kiezen
In 2016 hebben we ook gewerkt aan de transformatie van ons nieuwe jeugdstelsel. Het blijft nodig om dat nog verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit, administratieve lastenverlichting en het werken vanuit het principe ‘één gezin één plan’.
Wat hebben we gedaan?
- In onze gemeente kregen over het hele jaar gemeten gemiddeld 2.800 kinderen en jongeren ongeveer 3.800 indicaties.
- We zorgen voor genoeg voorzieningen in alle domeinen, bijvoorbeeld de jeugd GGZ en jeugdzorg-plus.
- Via de Transformatieagenda Jeugd hebben we samen met alle betrokkenen gewerkt aan de verdere ontwikkeling van ons nieuwe jeugdstelsel. Het gaat om verschillende thema's zoals preventieve voorzieningen, de toegang tot jeugdhulp, de relatie met passend onderwijs en InHuis.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
683 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd
683 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd
Deze functie omvat alle uitgaven die worden gedaan om de veiligheid van het kind te verbeteren en de uitgaven aan opvang, voor zover ze de doelgroep 18- betreffen. Dit laatste gaat om bijvoorbeeld maatschappelijke opvang, huiselijk geweld, tienermoeders, beschermd wonen en programma’s omtrent verslaving (voor zover het de doelgroep 18- betreft).
Doelstelling
Zorgen dat kinderen gezond en veilig opgroeien en niet worden belemmerd in hun ontwikkeling en voorkomen dat jongeren voor hun omgeving of zichzelf een gevaar vormen.
Wat hebben we bereikt?
We zien dat het aantal ondertoezichtstellingen van langer dan een jaar afneemt. Het aantal korter dan een jaar is in 2016 gestegen. Ook stijgen de (lichtere) drangtrajecten. Dit sluit aan bij ons doel om gedwongen zwaardere en langdurige zorg te vervangen door het (lichtere) drangkader. We hebben ook de Stichting Veilig Thuis Noord Oost Gelderland opgericht. U leest hier meer over in programma 7 bij Opvang en beschermd wonen GGZ Wmo (product 663).
Wat hebben we gedaan?
- We hebben geïnvesteerd in verbetering van de deskundigheid van ons eerstelijnsloket het CJG. Dat zorgt ervoor dat de medewerkers de juiste zorg toewijzen.
- We werken samen met onze ketenpartners CJG, SWT, GI's, Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis in project SWIING aan verbetering van de samenwerking.
- We hebben met Veilig Thuis, het CJG en de sociale wijkteams afspraken gemaakt over de samenwerking bij de overdracht van meldingen van Veilig Thuis naar het lokale veld. Dit is heel belangrijk om te voorkomen dat de veiligheid van betrokkenen in de melding in gevaar komt.
- We hebben elkaar leren kennen en gewerkt aan de samenwerking op bestuurlijk niveau. Zo kunnen we snel handelen als er gevaar is of dreigt.
- Bij Jeugdprostitutie werken we volgens een ketenaanpak. We hebben met de partners binnen die keten diverse bijeenkomsten gehad om de signalering en samenwerking te verbeteren.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.
687 Ouderbijdrage jeugd
687 Ouderbijdrage jeugd
Doelstelling
Bij het opstellen van de MPB was het nog niet bekend dat de wettelijke ouderbijdrage per 1 januari 2016 afgeschaft zou worden. Dit product is daarom komen te vervallen.
Wat hebben we bereikt?
Dit product is vervallen.
Wat hebben we gedaan?
We hebben in 2016 de afspraken afgehandeld die er waren over de periode tot en met 2015.
Wat hebben we niet gedaan?
715 Gezondheidszorg jeugd
715 Gezondheidszorg jeugd
Doelstelling
Voorkomen en vroegtijdig opsporen van gezondheidsproblemen van jongeren en hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. De raad heeft een motie aangenomen waarmee zij oproept de iJGZ zo spoedig mogelijk binnen de Stichting CJG onder te brengen. Wij streven ernaar dit per 1 januari 2017 te effectueren.
Wat hebben we bereikt?
We hebben alle taken uitgevoerd. Het gaat hier onder meer om advisering aan ouders, informatie en advies op scholen en de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma.
Wat hebben we gedaan?
We hebben de integrale Jeugdgezondheidszorg vanaf 1 januari 2017 ondergebracht bij het CJG. Dit zat vroeger bij de GGD en Verian. U las hier al over bij onderdeel Eerste lijnsloket jeugd (product 671).
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle taken uit de MPB gerealiseerd.