120 Brandweer en rampenbestrijding
120 Brandweer en rampenbestrijding
Doelstelling
Het voorkomen van en het voorbereid zijn op het bestrijden van branden en andere incidenten en rampen.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
VNOG
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) was in 2016 klaar met haar reorganisatie. De nieuwe organisatie is op 1 januari 2017 begonnen. De 22 gemeenten binnen de veiligheidsregio hebben de wijziging van de gemeenschappelijke regeling VNOG vastgesteld. Ze hebben ook het nieuwe regionale risicoprofiel en het beleidsplan 2017-2020 vastgesteld.
De VNOG heeft haar financiële taakstelling gerealiseerd. We maken vanaf 2017 geen prestatieafspraken meer per cluster. De afspraken staan nu in de jaarplannen van VNOG bij de thema’s Risicogerichte slagkracht en (Brandweer-)Posten zijn de basis.
Rampenbestrijding
We hebben onze organisatie voor rampenbestrijding per 1 september 2016 aangepast aan de aanbevelingen uit het rapport 'Bevolkingszorg op orde 2.0'. We hebben al geoefend met de nieuwe manier van werken. Er zijn 2 bestuurlijke oefeningen geweest.
Wat hebben we niet gedaan?
We konden de bijeenkomst niet organiseren waarin we u zouden informeren over het Protocol sociale calamiteiten en daarmee zouden oefenen. We konden daar geen tijd voor vinden in de raadsagenda. We hebben de bijeenkomst verplaatst naar begin 2017.
140 Openbare orde en veiligheid
140 Openbare orde en veiligheid
Doelstelling
Het voorkomen en aanpakken van onveilige situaties en overlast.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn
We maken een keer in de vier jaar het Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn (IVA). Daarin staan de strategische doelen voor die periode. Elk jaar maken we met onze ketenpartners een uitvoeringsplan.
Het politieteam Apeldoorn en ons team Toezicht en Handhaving in de Openbare Ruimte (THOR)maken ook elk een teamplan voor hun eigen werkzaamheden. Die twee plannen worden in de lokale driehoek (burgemeester, teamchef politie en officier van justitie) aan elkaar getoetst en afgestemd op de doelen van het IVA.
We hebben in 2016 veel aandacht besteed aan de thema’s radicalisering en opvang van vluchtelingen. Deze thema's staan niet in het IVA 2015-2018.
We zijn in 2016 begonnen met de tussentijdse evaluatie van het IVA. We sturen u de evaluatie begin 2017.
Veiligheidsbrief
We hebben u twee keer een veiligheidsbrief gestuurd en die met u besproken. We hebben enkele thema’s met u verder onderzocht. Dat waren onder andere de pilot Data-analyse jeugd, verwarde en overlastgevende personen, veilig toerisme en recreatieparken. In de eerste brief hebben we ook teruggekeken op resultaten die we in 2015 hebben bereikt.
Vergunningen
We hebben in 2016 veel meer vergunningen gegeven dan in 2015. In veel gevallen kleurde daardoor de gemeente roze vanwege de relatie met de 99e editie van de Giro.
Horeca-detailhandel
We hebben in 2016 meegedaan met de landelijke pilot mengvorm horeca-detailhandel door tijdelijk ruimere regels te hanteren. De pilot loopt nog door tot begin 2017.
Veiligheidsheidskamer
De Veiligheidskamer is een onderdeel van het Veiligheidshuis Noord- en Oost Gelderland. Dat is een samenwerkingsverband van gemeenten, justitie, politie en zorgorganisaties. Speciaal voor Apeldoorn heeft de Veiligheidskamer in 2016 veel aandacht besteed aan:
- het opbouwen van een netwerk;
- het afstemmen van het werk van de veiligheidskamer op de activiteiten van Veilig Thuis (kindermishandeling en huiselijk geweld) en de sociale wijkteams.
Het Veiligheidshuis maakt elk jaar een verslag. Zij stuurt dat aan iedereen in de keten.
Wat hebben we niet gedaan?
Alcohol
We hebben het Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2014 niet aangepast. We zouden dat in 2016 doen. We hebben u laten weten dat we de aanpassing tegelijk doen met het opstellen van het nieuwe Gezondheidsbeleid. Beide regelingen hebben namelijk veel met elkaar te maken. Volgens onze planning doen we dit in de tweede helft van 2017.
Drugs
We wilden in 2016 de beleidsregels voor uitvoering van de Wet Damocles vaststellen. We wilden ook het aantal onderwerpen uitbreiden waarvoor de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet BIBOB) geldt. We hebben beide niet gedaan. We hebben inwoners, bedrijven en instellingen in 2016 wel de gelegenheid gegeven het ontwerp voor beide regelingen te bekijken om te zien of ze ons een inspraakreactie wilden sturen. We nemen begin 2017 een besluit over beide regelingen.
De wet Damocles is het juridische instrument om op te treden tegen de fabricage en handel in drugs vanuit gebouwen zoals cafés en winkels, maar ook vanuit woningen.
Topindicatoren
Trendanalyse
Op het gebied van veiligheid scoort Apeldoorn beter dan het gemiddelde van de steden om ons heen en de 100.000+-gemeenten. We zien dat terug in de Atlas voor gemeenten, waar Apeldoorn binnen de 50 grootste gemeenten op plaats 8 staat.
160 Opsporing en ruiming conventionele explosieven
160 Opsporing en ruiming conventionele explosieven
Doelstelling
Het laten opsporen en ruimen van munitie/explosieven in de gemeentelijke natuurgebieden.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
We kregen in 2016 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bijna € 3,0 miljoen extra vanuit de bommenregeling. U heeft hiervoor een egalisatiereserve bommenregeling gemaakt. Met het geld dat we nu bij elkaar hebben gekregen, kunnen we fase 1 van de werkzaamheden uitvoeren. We zijn daar in 2020 mee klaar.
We hebben in 2016 16,7 ha gecontroleerd en schoongemaakt. We konden ook enkele speciale projecten in kwetsbare gebieden afmaken. Dat waren onder meer een grafheuvel en tuinen van bewoners van Hoog Soeren. We maken elk jaar een verslag van de werkzaamheden. U krijgt dat verslag zodra het klaar is.
We zijn in 2016 begonnen met de voorbereidingen voor fase 2.
Wat hebben we niet gedaan?
We hadden voor eind 2016 een raadsexcursie gepland naar de locaties waar we explosieven opruimen. Die is niet doorgegaan. De raadsexcursie is begin 2017.