001 Bestuursorganen
001 Bestuursorganen
Doelstelling
Inwoners en ondernemers voelen zich betrokken en hun participatiegraad en vermogen tot samen redzaamheid is hoog.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de Stadsdeelaanpak verder ontwikkeld en geëvalueerd. Dat is een afspraak uit het bestuursakkoord en ons werkprogramma. We hebben in oktober 2016 de koersnotitie 'Helder in beleid, flexibel in de uitvoering' vastgesteld. Het presidium van uw raad heeft in november besloten een raadswerkgroep in te stellen die in juli 2017 met een advies komt. We verwachten dat u in 2017 de koers vaststelt.
Verder hebben we vitaliteitsagenda’s gemaakt, onder andere in stadsdeel Noordoost. We hebben ook geëxperimenteerd met de zogenaamde foto’s van de wijk (I-visie). We doen dat allemaal om binnenkort te kunnen bekijken hoe sterk en leefbaar de 42 verschillende gebieden in de 6 stadsdelen op korte (1 jaar) en lange termijn (10 jaar) zijn.
Wat hebben we gedaan?
We staan als gemeenten voor grote opgaven. Economische, demografische, sociale en andere ontwikkelingen vragen om een krachtige aanpak. We kunnen en willen niet alleen werken aan die strategische doelen. We kijken naar buiten en werken samen met onze inwoners, bedrijven en instellingen. Er gaat dan ook geen dag voorbij of we hebben daar contacten over. We gebruiken de kracht van Apeldoorn in al zijn onderdelen. We denken vanuit kansen en niet vanuit bedreigingen hoe we initiatieven kunnen uitvoeren. Zo maken we bijvoorbeeld de binnenstad levendiger en groener, lossen we sociale problemen op, helpen we wijken en dorpen om Vitaliteitsagenda’s te maken, moedigen we innovatie aan en werken we samen aan duurzaamheid. Zo zijn we een onderdeel van de samenleving en steeds minder een overheidsorgaan dat commandeert of regisseert. Onze communicatie is hierin meegegroeid. We communiceren niet alleen via de traditionele kanalen (website, nieuwsbrieven, persberichten, informatiebijeenkomsten), maar ook via social media. We gebruiken Facebook en Twitter en communiceren over lastige bestuurlijke keuzes. Zo vinden we steeds beter de weg in onze sociale netwerken, waarin we veel verschillende relaties hebben.
Een overzicht van wat we met die aanpak hebben gedaan in 2016:
Meer ontmoetingsplekken
In alle 6 de stadsdelen hebben we de sociale infrastructuur en de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten uitgebreid. We hebben 30 ontmoetingsplekken multifunctioneel en duurzamer gemaakt. We hebben ook adviezen voor energiebesparing gegeven aan een aantal sportverenigingen. We werkten daarbij samen met de Sportraad Apeldoorn (VSA). We deden dit met eigen geld, geld van de stadscontracten met de provincie en geld van anderen.
Stadsdeel Binnenstad
In de Binnenstad hebben we met veel verschillende partners gewerkt aan initiatieven die mensen met elkaar verbinden en daardoor weer zorgen voor meer en andere initiatieven.
Stadsdeel Noordoost
We hebben in de wijk Zuidbroek vrijwilligersgroepen bij elkaar gebracht om de samenwerking te verbeteren.
Stadsdeel Zuidwest
- We hebben meegeholpen om weer een vertegenwoordiging van bewoners in Apeldoorn-Zuid samen te stellen. We verwachten dat in 2017 duidelijk wordt hoe de vertegenwoordiging eruit ziet. We hebben in dit stadsdeel ook het Jongerenhonk Ugchelen geopend;
- We zijn begonnen met de werkzaamheden om de kwaliteit van het Zuiderpark en het Westenenkerpark te verbeteren. We betalen dit project met eigen geld en met geld vanuit de robuuste investeringsimpuls (stadscontract) van de provincie.
Stadsdeel Noordwest
- Het plan voor de inrichting van de openbare ruimte in Winkelcentrum Kerschoten was eind 2016 bijna klaar. De duurzame aanpak en inrichting van de openbare ruimte van dit winkelcentrum is een onderdeel van de uitvoering van de stadscontracten met de provincie. We doen dit samen met eigenaren, winkeliers en gebruikers;
- We zijn verder gegaan met het project Kerschoten Energie Neutraal (KEN) in Kerschoten.
Stadsdeel Zuidoost
Het project De Maten Vitaal ligt op schema. Dit is een project om de openbare ruimte te vernieuwen en ervoor te zorgen dat mensen het park beter kunnen gebruiken. Er komen ook meer ontmoetingsplekken. We hebben mensen bewuster gemaakt van de mogelijkheden om hun woning duurzamer te maken. Daarvoor gaven we hen adviezen om energie re besparen. Sinds midden 2016 komt er elke maand een wijkkrant uit om ontmoeting, verbinding en samenwerking aan te moedigen. Dit project sluit aan op een eerder stadscontract. Het past ook bij onze wens om de sociale infrastructuur te versterken.
Dorpen
We hebben dorpsvisies en een koersdocument voor de dorpen gemaakt. Daarbij hebben we rekening gehouden met het rapport 'Betrokken dorpen'. In de nieuwe aanpak maken we een foto en vitaliteitsplan van elk dorp. Voor de vitaliteitsplannen zijn we een pilot begonnen in Loenen. Van de dorpsvisie Loenen Zonnedorp hebben we een koersdocument gemaakt. Dat staat model voor de vitaliteitsplannen voor alle 10 de dorpen. We hebben bijvoorbeeld gekeken hoe we de dorpsbewoners beter kunnen laten meedoen in dit proces.
Comfortabele gezinsstad
U heeft in 2016 een programma op hoofdlijnen vastgesteld voor de comfortabele gezinsstad. Drie thema’s staan hierin centraal: woning & woonomgeving, voorzieningenniveau en sociale kwaliteit. Verder heeft u de wethouder citymarketing aangewezen als programmawethouder. Vanaf februari 2017 gaat een programmamanager beginnen met de uitwerking en uitvoering van het programma.
'Welkom in Apeldoorn op de Veluwe’
We zijn in overleg met het Toeristisch Platform begonnen met de uitvoering van het programma ‘Welkom in Apeldoorn op de Veluwe’. U heeft dat in 2016 vastgesteld. Bij het programma hoort ook de Marsroute Vrijetijdseconomie. Voor uitvoering van het programma heeft u de toeristenbelasting verhoogd. Het extra bedrag mogen we alleen voor dit doel gebruiken. De vrijetijdssector had u dat voorgesteld. We voeren een deel van het programma voor de hele Veluwe uit, omdat het programma goed aansluit op de VeluweAgenda.
Citymarketing
We hebben Citymarketing, Evenementen en VVV/gastheerschap samengevoegd in één nieuwe organisatie voor citymarketing. Die is op 1 januari 2017 begonnen. De nieuwe organisatie werkt op basis van de marketingvisie ‘Apeldoorn Buitengewoon’ die u in 2015 heeft vastgesteld. Ze gaat vooral werken aan de drie strategische doelen.
Evenementen
We hebben het nieuwe evenementenbeleid verder uitgewerkt. U had dat eind 2015 vastgesteld. Wat hebben we gedaan?
- We hebben een nieuwe subsidieverordening vastgesteld;
- We hebben locatieprofielen gemaakt, in overleg met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen. In 2017 volgt de inspraak, waarna we de profielen kunnen vaststellen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle prestaties uit de MPB gerealiseerd.
Topindicatoren
Trendanalyse
Het percentage inwoners dat een rapportcijfer 7 of hoger geeft voor leven in Apeldoorn blijft onverminderd hoog en bedraagt 84%. Het rapportcijfer 8 komt met 43% het meest voor, gevolgd door een 7 met 32%.
Het percentage inwoners dat zich enigszins betrokken voelt bij hun buurt is redelijk stabiel en bedraagt 50%. Het percentage inwoners dat zich betrokken voelt bij hun buurt is gedaald naar 35%. In het stedelijk gebied ligt de betrokkenheid aanzienlijk lager dan in het landelijk gebied (33% tegenover 55%).Ook neemt de betrokkenheid met de buurt toe met de leeftijd: 20% in de leeftijd van 18-39 jaar tegenover 51% in de leeftijd van 65 jaar en ouder.
002 Bestuursondersteuning B&W
002 Bestuursondersteuning B&W
Doelstelling
Adequate ondersteuning van het college van B&W
Wat hebben we bereikt?
We kregen 1.005 bezwaren binnen. De Bezwarencommissie maakt zelf een jaarverslag met meer informatie.
We hebben de Verordening voor de werkwijze van de Onafhankelijke Bezwarencommissie aangepast aan de tijd van nu.
Wat hebben we gedaan?
We hebben het werkplan JKZ (juridische kwaliteitszorg) uitgevoerd. Met dat plan willen we de juridische kwaliteit van ons handelen verbeteren. Enkele voorbeelden van activiteiten die we hebben uitgevoerd:
- Onze eigen Apeldoorn Academie heeft de Basiscursus recht verzorgd;
- We hebben risicomanagementanalyses gemaakt. Daar heeft ook de concerncontroller aan meegewerkt;
- We hebben de mandaat- en volmachtregisters aangepast aan deze tijd;
- We hebben de landelijke wetgevingskalender gevolgd, zodat we nieuwe wetgeving steeds op tijd konden invoeren;
- We hebben kwaliteitstafelgesprekken gevoerd met het management van enkele eenheden.
We hebben ook het Protocol externe juridische inhuur en kwaliteitswaarborgen vastgesteld. Op basis daarvan kunnen we op tijd interne of externe juridische kennis inschakelen als er een juridisch conflict dreigt, en daarbij het escalatiemodel te gebruiken door een 'klein slim groepje' samen te stellen.
In 93% van de beroepszaken bleef ons besluit in hoogste instantie overeind. Daarmee hebben we de kwaliteitsnorm van ten minste 90% gehaald.
Wat hebben we niet gedaan?
In 2016 hebben we alleen gekeken of de regels actueel en juist die we u voor besluitvorming voorlegden. In vorige jaren deden we dat elk jaar bij een derde van alle gemeentelijke verordeningen en regelingen. We halen de achterstand In 2017 in.
003/004 Burgerzaken
003/004 Burgerzaken
Doelstelling
De persoonsgegevens van alle inwoners van Apeldoorn zijn juist en actueel.
Deugdelijke en respectvolle dienstverlening waarin zoveel mogelijk in het eerste klantcontact wordt afgedaan; zie uitwerking in de paragraaf dienstverlening.
Wat hebben we bereikt?
Persoonsgegevens
We hebben gekeken naar de kwaliteit van de Basisregistratie Personen (BRP). De meeste persoonsgegevens zijn juist. Maar het beheer van enkele onderdelen van de persoonsgegevens is niet goed genoeg verzekerd. We kunnen steeds moeilijker bewijzen dat we de BRP goed beheren. Daardoor kunnen we ook steeds moeilijker voldoen aan beveiligingseisen. Dat komt omdat we het kwaliteitssysteem ISO 9001-2008 te weinig gebruiken als beheerinstrument. Dat systeem is bedoeld om te verzekeren dat de kwaliteit van de 'burgerzakentaken' goed is. In 2015 en 2016 kwamen fouten naar voren bij de externe audit. Dat was daarvoor niet het geval.
Referendum
We hebben de stemming geregeld voor het landelijke referendum over het Associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne Dat is goed verlopen. Er waren in 2016 geen verkiezingen.
Landelijke registratie
We voeren een project uit voor de verandering van de basisregistratie personen in een landelijke registratie. We volgen daarbij nauwkeurig de landelijke ontwikkelingen. Het project verloopt langzamer dan we hadden gepland. Dat komt omdat de landelijke 'Operatie BRP' langzamer verloopt.
Wat hebben we gedaan?
We hebben bijna alle prestaties uit de MPG uitgevoerd. We hebben de stappen gezet die nodig zijn voor goede dienstverlening met respect voor de klant. We verlenen de diensten zoveel mogelijk in de eerste lijn. We hebben dit vastgelegd in het programma Dienstverlening. We hebben ook de vorming en inrichting van een Klantcontactcentrum (KCC) voorbereid. Andere activiteiten die we in 2016 hebben uitgevoerd:
Nieuwe ontwikkelingen:
- Wet elektronische dienstverlening burgerlijke stand
We hebben de processen voor onze dienstverlening zoveel mogelijk aangepast op basis van de Wet elektronische dienstverlening burgerlijke stand. Die wet is in 2016 van kracht geworden.
- Verkiezingsborden en -spandoeken
We zijn alle afspraken hierover nagekomen.
Wat hebben we niet gedaan?
Bij een aantal onderdelen van de zelfevaluatie BRP konden we niet aan alle normen voldoen. We hebben maatregelen genomen om dat vanaf 2017 wel te kunnen.
We konden nog niet de digitale dienstverlening verbeteren met een publiek eID-middel. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken is wel verder gegaan met de ontwikkeling van zo'n middel, maar het is nog niet klaar voor gebruik.
005 Bestuurlijke samenwerking
005 Bestuurlijke samenwerking
Doelstelling
Apeldoorn functioneert als een geziene samenwerkingspartner zowel in relatie tot de strategische doelen, de arbeidsmarkt, de dienstverlening als in de bedrijfsvoering.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
We hadden nog geen kader voor de bestuurlijke samenwerking. We hebben dat in 2016 gemaakt: Discussienota Regionale Samenwerking. We zien drie vormen van samenwerking.
- Samenwerking in de bedrijfsvoering
Ons uitgangspunt hierbij is dat we kijken of we Tribuut kunnen uitbreiden. We werken daar in 2017 aan DOOR. Verder is iedere gemeente welkom om gebruik te maken van onze uitvoeringskracht. Maar we zijn zelf niet actief om de samenwerking in de bedrijfsvoering uit te breiden.
- Samenwerking voor kwetsbare taken
Op dit gebied gebeurde er veel in 2016. Wij voelen hier een bijzondere verantwoordelijkheid. Voor taken binnen het sociaal domein willen we steeds zoveel mogelijk met dezelfde andere gemeenten samenwerken. We willen van die samenwerking ook een geheel maken.
- Strategische samenwerking
Dit doen we binnen de Clean Tech Regio Stedendriehoek. Verder werken we samen binnen Gelre Stad, de samenwerking binnen Gelderland tussen de vier grote steden (Apeldoorn, Arnhem, Ede en Nijmegen) en de provincie. Met het rijk werken we samen aan de City Deals. We doen dat alleen als de samenwerking helpt om onze strategische doelen te bereiken. We hebben in 2016 diverse City Deals ondertekend.
Wat hebben we niet gedaan?
006 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie
006 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie
Doelstelling
Ondersteuning van de raad zodanig dat deze zijn kaderstellende en controlerende functie kan uitoefenen.
Wat hebben we bereikt?
Er is een aanvullende kwaliteitsslag gerealiseerd in de modernisering van het beheersinstrumentarium, waarbij moet worden gedacht aan het toegankelijker maken van de Jaarstukken, de Trendbrief en de Begroting, en aan een nieuwe aanzet tot planning en sturing door middel de Lange Termijn Agenda van de Raad.
De Rekenkamercommissie bracht de gevolgen in beeld van de bezuinigingen op sport en cultuur. Op basis van het advies van deze commissie heeft u de kaders bepaald voor de nieuwe cultuurnota.
Verder hebben we samen met een werkgroep van uw raad de Monitor Sociaal Domein 2015 gemaakt. Die heeft u geholpen om uw controlerende rol uit te voeren.
Ten slotte hebben we met u gesproken over integriteit. U en wij hebben daarna trainingen gevolgd over morele oordeelsvorming.
Wat hebben we gedaan?
Geen preventief toezicht meer
Onze gemeente valt met ingang van 2017 niet meer onder preventief toezicht van de provincie. We zien dat als een beloning voor het vele werk dat we hiervoor een aantal jaren samen hebben gedaan. Ook u bent nauw betrokken geweest bij het financieel herstel en heeft hier actief in gestuurd.
Onderzoeken Rekenkamercommissie
De Rekenkamercommissie heeft 4 onderzoeken gedaan en op basis daarvan adviezen uitgebracht. Het gaat om:
- een onderzoek naar het beleid voor de ondernemende stad;
- een onderzoek naar de gevolgen van bezuinigingen op sport en cultuur;
- een kort onderzoek naar de toekomst van het vastgoed voor de komende jaren;
- een onderzoek naar de jaarstukken 2015.
U heeft de eerste 2 onderzoeken en adviezen besproken in de PMA.
Hulp van de raadsgriffie
De raadsgriffie ondersteunt diverse werkgroepen van uw raad die voorbereidingen doen voor uw werk. Een overzicht van de activiteiten van die werkgroepen:
- Het Audit Comité heeft instrumenten gemaakt voor planning & control;
- Een werkgroep heeft een nieuw begin gemaakt met de langetermijnagenda;
- Er is gewerkt aan verbetering van de Trendbrief;
- De werkgroep Modernisering Begroting heeft de begroting en de jaarstukken nog beter toegankelijk gemaakt. Onder meer door selectiever prestatie-indicatoren op te nemen en de leesbaarheid van de teksten voor niet-specialisten te verbeteren;
- Een werkgroep Verbonden Partijen heeft de opdracht gekregen uw rol bij verbonden partijen te onderzoeken. Deze werkgroep moet voorstellen doen om uw rol te versterken. Verbonden partijen zijn onder andere gemeenschappelijke regelingen;
- Het presidium heeft een raadswerkgroep Windenergie ingesteld, nadat u een motie daarover had aangenomen;
- U heeft een werkgroep Burgerparticipatie en vertegenwoordiging dorpen en wijken ingesteld;
- De werkgroep Zevenhuizen Zuidbroek heeft u advies gegeven over de verbinding van deze wijken. U heeft daarna een besluit genomen volgens dat advies.
Webversie begroting
We maakten in 2016 voor de tweede keer een webversie van de begroting. Die is beter dan de eerste versie van 2015. In de paragraaf Bedrijfsvoering leest u meer over verschillende vormen van communicatie.
Wat hebben we niet gedaan?
U heeft minder op locatie vergaderd dan u van plan was. U heeft wel diverse werkbezoeken op locatie gedaan.
U bent nog niet begonnen met de dialoogtafel.
330 Dividend nutsbedrijven
330 Dividend nutsbedrijven
Doelstelling
Als aandeelhouder van Alliander en Vitens ontvangt de gemeente Apeldoorn jaarlijks dividend.
Wat hebben we bereikt?
We hebben het jaarlijks dividend van Alliander en Vitens gekregen. We hebben een klein aantal aandelen in deze bedrijven.
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?
511 Vormings- en ontwikkelingswerk
511 Vormings- en ontwikkelingswerk
Doelstelling
Subsidiëring van stichting Mondial en stichting Bevrijding 1945.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?
530 Dividend sport
530 Dividend sport
Doelstelling
Door middel van de rol van eigenaar invloed uitoefenen op het overheidsbedrijf Accres Apeldoorn BV.
Wat hebben we bereikt?
We hebben als enige aandeelhouder onze invloed op Accres Apeldoorn BV gebruikt. We deden dat onder meer bij de voorbereiding van de nieuwe prestatieafspraken die we met Accres maakten. Die afspraken worden in 2017 definitief.
Wat hebben we gedaan?
We hebben bijgedragen aan de continuïteit van Accres Apeldoorn BV.
We kregen in 2016 voor het laatst dividend van Accres. Dat was het taakstellende dividend over het bedrijfsresultaat van 2015. We hebben namelijk met Accres afgesproken dat het geen dividend meer uitkeert. We deden dat om fiscale redenen (Vennootschapsbelastingplicht) en op basis van de nieuwe prestatieafspraken met Accres. Het verlies aan dividend vangen we op door Accres voor hetzelfde bedrag (€ 260.000) minder subsidie te geven. We hebben hiermee rekening gehouden in de MPB voor 2017 en de jaren daarna.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle prestaties uit de MPB gerealiseerd.
721 Dividend afvalverwijdering
721 Dividend afvalverwijdering
Doelstelling
Als aandeelhouder van Circulus BV ontvangt de gemeente Apeldoorn jaarlijks dividend.
Wat hebben we bereikt?
We hebben samen met Deventer aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) voorgesteld voortaan in de jaarrekening informatie op te nemen over de beloning van de bestuurder. De AVA is daarmee akkoord gegaan.
Wat hebben we gedaan?
We hebben als AVA het beloningsbeleid van de bestuurder vastgesteld.
We hebben ook de jaarrekening 2015 vastgesteld. Die heeft een positief resultaat van € 1,9 miljoen. Wij krijgen een dividend van € 460.000.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle prestaties uit de MPB gerealiseerd.
724 Begraafplaatsen
724 Begraafplaatsen
Doelstelling
Hier worden de kosten van begraven of crematie verantwoord van overledenen waarvan geen nabestaanden bekend zijn die de kosten op zich kunnen of willen nemen. De gemeente is verantwoordelijk voor deze taak op grond van de Wet Lijkbezorging (Wlb).
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
Wij hebben 26 keer de opdracht voor een uitvaart gegeven. Dat is 7 keer meer dan in 2015. Daardoor hadden we ook veel meer kosten. In veel gevallen kregen we het bedrag van de kosten helemaal of voor een deel terug uit de nalatenschap van de overledene of omdat er een verzekering was. Diverse keren konden we ook een deel van onze uitvoeringskosten in rekening brengen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle prestaties uit de MPB gerealiseerd.
913,914 Geldleningen en beleggingen
913/914 Geldleningen en beleggingen
Doelstelling
Er voor zorg dragen dat de rente over de uitgezette gelden tijdig wordt ontvangen.
Zo zorgvuldig mogelijk inschatten van de rentelasten in de begroting.
Wat hebben we bereikt?
We gaan in de paragraaf Financiering uitgebreid in op wat we met onze geldleningen en beleggingen hebben bereikt. Bij het onderdeel Saldi kostenplaatsen (product 960) vindt u een toelichting over de financiële afwijkingen.
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?
921 Algemene uitkering gemeentefonds
921 Algemene uitkering gemeentefonds
Doelstelling
Een meerjarenberekening van de algemene uitkering gebaseerd op een juiste interpretatie van de circulaires gemeentefonds aangevuld met een inschatting van factoren die relevant zijn voor Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de gevolgen verwerkt die de circulaires en andere ontwikkelingen over het gemeentefonds hebben voor ons beleid en onze financiën. We hebben u daarover op tijd en zo volledig mogelijk geïnformeerd via de MPB, de Tussentijdse Rapportage en aparte raadsbrieven. De belangrijkste ontwikkelingen waren:
- de hogere algemene uitkering door de financiële vertaling van het bestuursakkoord verhoogde asielinstroom (april 2016);
- de autonome groei van het gemeentefonds door het aantrekken van de economie.
Over deze 2 zaken hebben we u met onze brief van 14 oktober 2016 geïnformeerd bij de bespreking van de septembercirculaire.
Wat hebben we gedaan?
Wij hebben bestuurlijk en ambtelijk actief meegedaan in:
- de VNG-commissie Financiën;
- 100.000+-overleggen;
- de themagroep Financiën van de G32.
Wat hebben we niet gedaan?
We zijn niet gebleven binnen het maximum voor het verschil tussen het bedrag van de algemene uitkering in de begroting en de jaarrekening. Voor 2016 was dat verschil 1,3%, terwijl ons uitgangspunt 1% is. We kregen afgerond € 2,1 miljoen meer algemene uitkering dan de € 160 miljoen die we hadden begroot.
923 Uitkering deelfonds sociaal domein
923 Uitkering deelfonds sociaal domein
Doelstelling
Een meerjarenberekening van de uitkering deelfonds sociaal domein gebaseerd op een juiste interpretatie van de circulaires gemeentefonds aangevuld met een inschatting van factoren die relevant zijn voor Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de veranderingen in de decentralisatie-uitkering sociaal domein door de mei- en septembercirculaire verwerkt in een begrotingswijziging. Dat deden we omdat we met u de afspraak hebben gemaakt, dat we de decentralisaties in het sociale domein uitvoeren met het geld dat we daarvoor uit Den Haag krijgen. De decentralisatie-uitkering is - naast de gewone algemene uitkering - een onderdeel van het gemeentefonds. We hebben u bij de tussentijdse rapportage de begrotingswijziging aangeboden om die vast te stellen.
Wat hebben we gedaan?
Wij hebben bestuurlijk en ambtelijk actief meegedaan in:
- de VNG-commissies Gezondheid en Welzijn, Werk en Inkomen en Financiën;
- vakwerkgroepen;
- de sociale pijler van de G32.
We kregen uiteindelijk ruim € 16.000 meer aan decentralisatie-uitkering sociaal domein dan we hadden begroot. Een heel klein bedrag in vergelijking met de totale uitkering van € 130,2 miljoen die we van het rijk krijgen.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle prestaties uit de MPB gerealiseerd.
930 t/m 941 Gemeentelijke belastingen
930 tm 941 Gemeentelijke belastingen
Doelstelling
Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten. De belastingen die onder dit beleidsproduct vallen zijn de OZB, de toeristenbelasting, de hondenbelasting en de precariobelasting. De inkomsten uit deze belastingen vallen in de algemene middelen van de gemeente. Dat betekent dat de gemeenteraad bepaalt waarvoor de opbrengsten van deze belastingen worden ingezet. De algemene belastingen hebben een belangrijke budgettaire functie voor de gemeente Apeldoorn.
Wat hebben we bereikt?
Tribuut is op 1 januari 2016 begonnen met haar werk. Tribuut heft en int de gemeentelijke belastingen voor de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen. Voor ons voert Tribuut ook de Wet WOZ uit. De Waarderingskamer moet Tribuut toestemming geven om de WOZ-beschikkingen te versturen. De kwaliteit van de beschikkingen van Tribuut kreeg een voldoende van de Waarderingskamer. Daardoor mocht Tribuut de WOZ-beschikkingen en de aanslagen voor de gemeentebelastingen versturen. Tribuut wil ervoor zorgen dat het in 2018 een 'GOED' krijgt van de Waarderingskamer. Dat staat in het bedrijfsplan van Tribuut. We hebben met Tribuut een Collectieve samenwerkingsovereenkomst (CSO) gesloten. Daarin staat welke prestaties Tribuut moet leveren. In de CSO staat ook een producten- en dienstencatalogus. Daarin staat per product of dienst wie verantwoordelijk is voor welk product en dienst en wat de kwaliteit daarvan moet zijn. Tribuut laat ons regelmatig weten hoe het daarmee gaat.
Wat hebben we gedaan?
Tribuut heeft in 2016 nieuwe WOZ-beschikkingen gestuurd voor alle onroerende zaken in de gemeenten waarvoor het werkt. De peildatum voor de waarde was 1 januari 2015. De beschikkingen golden voor het hele jaar 2016. In de paragraaf lokale heffing geven we per heffing- /belastingsoort een uitgebreide toelichting.
Wat hebben we niet gedaan?
Niets. We hebben alle prestaties uit de MPB gerealiseerd.
922 Algemene baten en lasten
922 Algemene baten en lasten
Doelstelling
Ramen van een op basis van de Gemeentewet verplicht budget voor onvoorziene en bestuurlijk onontkoombare uitgaven (€ 1,13 per inwoner).
Ramen van stelposten voor lasten en baten die (nog) niet aan een specifiek beleidsproduct toegerekend kunnen worden.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de stelpost onvoorzien helemaal gebruikt, onder meer om het herstel van de gebreken van Omnisport te financieren. We hebben daarvoor een begrotingswijziging gemaakt. Het bedrag van de stelpost onvoorzien was niet genoeg om de gebreken te herstellen. We hebben het bedrag aangevuld uit de algemene reserve.
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?
960 Saldi kostenplaatsen
960 Saldi kostenplaatsen
Doelstelling
Dit is een administratief product, met alleen een financiële verantwoording.
Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we gedaan?
Wat hebben we niet gedaan?