Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Apeldoorn

Jaarstukken 2016

    • Inleiding
    • De financiën op orde
      • Inleiding
      • Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën
      • Veiligheid
      • Openbare ruimte
      • Milieu
      • Jeugd en onderwijs
      • Apeldoorn activeert
      • Zorg en welzijn
      • Cultuur, erfgoed, evenementen en sport
      • Door! met de buitenstad
  • Inleiding
    • Met elan samen DOOR: Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën
    • Veiligheid
    • Openbare ruimte
    • Milieu
    • Jeugd en onderwijs
    • Apeldoorn activeert
    • Maatschappelijke ondersteuning
    • Cultuur, erfgoed, evenementen en sport
    • Door! met de buitenstad
      • Inleiding
        • Inleiding
        • Risico's (projecten) grondbedrijf
        • Risico's AD en het financiële effect
        • Inleiding
        • Buffervermogen
        • Ruimte op de begroting
        • Onbenutte belastingcapaciteit
        • Omvang weerstandscapaciteit
      • Weerstandsvermogen
      • Financiële positie
      • Inleiding
      • Kapitaalgoederen
      • Algemene ontwikkelingen
        • Renterisicobeheer
        • Kredietrisico's op beleggingen
        • Risico's op verstrekte gemeentegaranties
        • Financieringspositie
        • Leningportefeuille opgenomen gelden
        • Leningportefeuille uitgezette gelden
        • Netto schulquote
        • Houdbaarheid financiën
        • Reduceren van toekomstige rentelasten
      • Inleiding
      • Visie op verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Lokale heffingen
    • Bedrijfsvoering
    • vastgoed
      • Ambitie en speerpunten van beleid
      • Wat hebben we gedaan?
      • Wat is het effect?
      • Algemeen
      • Waarderingsgrondslagen
      • Grondslagen voor resultaatbepaling
      • Algemeen
      • Balans per 31 december
      • Gewijzigde beginbalans 2016
      • Immateriële vaste activa
      • Materiële vaste activa
      • Financiële vaste activa
      • Voorraden
      • Vorderingen op korte termijn
      • Liquide middelen
      • Overlopende activa
      • Eigen vermogen
      • Voorzieningen
      • Schulden op lange termijn
      • Schulden op korte termijn
      • Overlopende passiva
      • Niet uit de balans blijkende verplichtingen
    • Overzicht van baten en lasten (programmarekening)
    • WNT
    • Staat van reserves en voorzieningen
    • Specificatie bestemmingsreserve Apeldoorn (BROA)
    • Specificatie Algemene reserve
    • Specificatie reserve overlopende projecten
    • Specificatie over te boeken kredieten
    • Staat van investeringen en kapitaallasten
    • Niet uit de balans blijkende verplichtingen
    • Niet uit de balans blijkende rechten
    • Verloopstaat overlopende activa en passiva "Medeoverheden"
    • SISA-bijlage
      • Schatkistbankieren
      • Overzicht swaps
      • Overzicht opgenomen leningen
    • Incidentele baten en lasten
    • Inleiding
    • Ambities & risico's
    • Beleid
    • Financiën
    • Home
    • Programma's
    • Veiligheid
    • Beleid

    Programma 2

    Veiligheid

    120 Brandweer en rampenbestrijding

    120 Brandweer en rampenbestrijding

    Doelstelling

    Het voorkomen van en het voorbereid zijn op het bestrijden van branden en andere incidenten en rampen.

    Wat hebben we bereikt?

    Wat hebben we gedaan?

    VNOG
    De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) was in 2016 klaar met haar reorganisatie. De nieuwe organisatie is op 1 januari 2017 begonnen. De 22 gemeenten binnen de veiligheidsregio hebben de wijziging van de gemeenschappelijke regeling VNOG vastgesteld. Ze hebben ook het nieuwe regionale risicoprofiel en het beleidsplan 2017-2020 vastgesteld.
    De VNOG heeft haar financiële taakstelling gerealiseerd. We maken vanaf 2017 geen prestatieafspraken meer per cluster. De afspraken staan nu in de jaarplannen van VNOG bij de thema’s Risicogerichte slagkracht en (Brandweer-)Posten zijn de basis.

    Rampenbestrijding
    We hebben onze organisatie voor rampenbestrijding per 1 september 2016 aangepast aan de aanbevelingen uit het rapport 'Bevolkingszorg op orde 2.0'. We hebben al geoefend met de nieuwe manier van werken. Er zijn 2 bestuurlijke oefeningen geweest.

    Wat hebben we niet gedaan?

    We konden de bijeenkomst niet organiseren waarin we u zouden informeren over het Protocol sociale calamiteiten en daarmee zouden oefenen. We konden daar geen tijd voor vinden in de raadsagenda. We hebben de bijeenkomst verplaatst naar begin 2017.

    140 Openbare orde en veiligheid

    140 Openbare orde en veiligheid

    Doelstelling

    Het voorkomen en aanpakken van onveilige situaties en overlast.

    Wat hebben we bereikt?

    Wat hebben we gedaan?

    Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn
    We maken een keer in de vier jaar het Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn (IVA). Daarin staan de strategische doelen voor die periode. Elk jaar maken we met onze ketenpartners een uitvoeringsplan.
    Het politieteam Apeldoorn en ons team Toezicht en Handhaving in de Openbare Ruimte (THOR)maken ook elk een teamplan voor hun eigen werkzaamheden. Die twee plannen worden in de lokale driehoek (burgemeester, teamchef politie en officier van justitie) aan elkaar getoetst en afgestemd op de doelen van het IVA.
    We hebben in 2016 veel aandacht besteed aan de thema’s radicalisering en opvang van vluchtelingen. Deze thema's staan niet in het IVA 2015-2018.
    We zijn in 2016 begonnen met de tussentijdse evaluatie van het IVA. We sturen u de evaluatie begin 2017.

    Veiligheidsbrief
    We hebben u twee keer een veiligheidsbrief gestuurd en die met u besproken. We hebben enkele thema’s met u verder onderzocht. Dat waren onder andere de pilot Data-analyse jeugd, verwarde en overlastgevende personen, veilig toerisme en recreatieparken. In de eerste brief hebben we ook teruggekeken op resultaten die we in 2015 hebben bereikt.

    Vergunningen
    We hebben in 2016 veel meer vergunningen gegeven dan in 2015. In veel gevallen kleurde daardoor de gemeente roze vanwege de relatie met de 99e editie van de Giro.

    Horeca-detailhandel
    We hebben in 2016 meegedaan met de landelijke pilot mengvorm horeca-detailhandel door tijdelijk ruimere regels te hanteren. De pilot loopt nog door tot begin 2017.

    Veiligheidsheidskamer
    De Veiligheidskamer is een onderdeel van het Veiligheidshuis Noord- en Oost Gelderland. Dat is een samenwerkingsverband van gemeenten, justitie, politie en zorgorganisaties. Speciaal  voor Apeldoorn heeft de Veiligheidskamer in 2016 veel aandacht besteed aan:

    • het opbouwen van een netwerk;
    • het afstemmen van het werk van de veiligheidskamer op de activiteiten van Veilig Thuis (kindermishandeling en huiselijk geweld) en de sociale wijkteams.

    Het Veiligheidshuis maakt elk jaar een verslag. Zij stuurt dat aan iedereen in de keten.

    Wat hebben we niet gedaan?

    Alcohol

    We hebben het Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2014 niet aangepast. We zouden dat in 2016 doen. We hebben u laten weten dat we de aanpassing tegelijk doen met het opstellen van het nieuwe Gezondheidsbeleid. Beide regelingen hebben namelijk veel met elkaar te maken. Volgens onze planning doen we dit in de tweede helft van 2017.

    Drugs
    We wilden in 2016 de beleidsregels voor uitvoering van de Wet Damocles vaststellen. We wilden ook het aantal onderwerpen uitbreiden waarvoor de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet BIBOB) geldt. We hebben beide niet gedaan. We hebben inwoners, bedrijven en instellingen in 2016 wel de gelegenheid gegeven het ontwerp voor beide regelingen te bekijken om te zien of ze ons een inspraakreactie wilden sturen. We nemen begin 2017 een besluit over beide regelingen.
    De wet Damocles is het juridische instrument om op te treden tegen de fabricage en handel in drugs vanuit gebouwen zoals cafés en winkels, maar ook vanuit woningen.

    Topindicatoren

    Trendanalyse

    Op het gebied van veiligheid scoort Apeldoorn beter dan het gemiddelde van de steden om ons heen en de 100.000+-gemeenten. We zien dat terug in de Atlas voor gemeenten, waar Apeldoorn binnen de 50 grootste gemeenten op plaats 8 staat.

    160 Opsporing en ruiming conventionele explosieven

    160 Opsporing en ruiming conventionele explosieven

    Doelstelling

    Het laten opsporen en ruimen van munitie/explosieven in de gemeentelijke natuurgebieden.

    Wat hebben we bereikt?

    Wat hebben we gedaan?

    We kregen in 2016 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bijna € 3,0 miljoen extra vanuit de bommenregeling. U heeft hiervoor een egalisatiereserve bommenregeling gemaakt. Met het geld dat we nu bij elkaar hebben gekregen, kunnen we fase 1 van de werkzaamheden uitvoeren. We zijn daar in 2020 mee klaar.
    We hebben in 2016 16,7 ha gecontroleerd en schoongemaakt. We konden ook enkele speciale projecten in kwetsbare gebieden afmaken. Dat waren onder meer een grafheuvel en tuinen van bewoners van Hoog Soeren. We maken elk jaar een verslag van de werkzaamheden. U krijgt dat verslag zodra het klaar is.
    We zijn in 2016 begonnen met de voorbereidingen voor fase 2.

    Wat hebben we niet gedaan?

    We hadden voor eind 2016 een raadsexcursie gepland naar de locaties waar we explosieven opruimen. Die is niet doorgegaan. De raadsexcursie is begin 2017.

    Vorige Ambities & risico's Volgende Financiën

    Zoeken