721,725 Afvalverwijdering en -verwerking
721,725 Afvalverwijdering en -verwerking
Doelstelling
Het afvalbeleid blijft zich onverminderd richten op het verder terugbrengen van de hoeveelheid restafval. Ze wil garanderen dat burgers haar (gescheiden) afval zo goed en adequaat mogelijk kwijt kunnen, altijd gericht op zo maximaal mogelijk hergebruik.
Toelichting
Bij wet hoort de gemeente zorg te dragen voor het inzamelen van het huishoudelijk afval. Echter Apeldoorn wil verder kijken dan alleen de wettelijke verplichtingen en is de afgelopen jaren ook ambitieus geweest op dit werkveld. Doel was (en is) om tegen zo laag mogelijke kosten (afvalstoffenheffing) zo optimale mogelijke service te bieden met als doel om uiteindelijk zo min mogelijk restafval te hebben wat verbrand moet worden. In het afvalplan 2008-2012 was het doel gesteld op 150 kilo per inwoner per jaar, dit is inmiddels ook gehaald.
Wat hebben we bereikt?
We hebben ons nieuwe beleidsplan 'Recycleservice 2025' gepresenteerd. We zijn ook de procedure begonnen voor inspraak en reactie op dat plan. We hebben hier via veel kanalen over gecommuniceerd, onder andere Twitter en Facebook. Daarbij hebben wij ook gevraagd om te reageren. We nemen begin 2017 een besluit over het plan.
Verder hebben we de BEST-tas ingevoerd en veel ondergrondse containers vervangen omdat die niet goed werkten.
Wat hebben we gedaan?
Nieuw beleidsplan
We hebben eind 2016 ons nieuwe beleidsplan 'Recycleservice 2025' gepresenteerd. Daarin staan veel verschillende maatregelen om de service op grondstoffen te verhogen, de hoeveelheid restafval te verminderen en circulariteit een belangrijkere plaats te geven.
Specifieke activiteiten
We hebben diverse specifieke activiteiten uitgevoerd.
- BEST-tas
We hebben de BEST-tas ingevoerd voor de inzameling van Boeken, Elektra, Speelgoed en Textiel. We hebben daarna met diverse betrokkenen over deze manier van inzamelen gesproken, onder meer met kerken, stichtingen en verenigingen. Dit was aanleiding om het systeem aan te passen. Zo is er nu een stortpas om het overgebleven materiaal te kunnen inleveren bij Circulus-Berkel.
- Klik-M
Deze haken voor de inzameling van plastic worden goed gebruikt. Maar vaak wel op de verkeerde dag. We houden scherp in de gaten waar dat gebeurt en komen met specifieke oplossingen als dat nodig is. De haken hangen vooral bij hoogbouw.
- Schoon belonen
Hiervoor zijn we een pilot begonnen. Maatschappelijke organisaties krijgen 5 eurocent voor elk ingeleverd blikje of flesje, als zij een bepaald gebied schoonhouden. Er doen inmiddels 65 organisatie mee aan de pilot.
- Project 100-100-100
Dit project is klaar. Met een mooi resultaat. We zien dat het mogelijk is dat onze inwoners uiteindelijk nog maar 21,4 kilo restafval per jaar overhouden.
- Van Bermgras tot Bladzijde
We hebben de City Deal Circulaire Stad medeondertekend en concreet stappen in de circulaire keten gezet met het project 'Van Bermgras tot Bladzijde'.
Wat hebben we niet gedaan?
Het is ons niet helemaal gelukt het aantal storingen zo laag mogelijk en de schoonheidsgraad van de containers zo hoog mogelijk te houden. Dat was wel ons doel.
We hebben niet alle containers aangepast, gerepareerd of vervangen. We gaan hiermee verder in 2017. Daarbij kijken we of wijzelf of Circulus-Berkel eigenaar moet zijn van het containerpark en welke service wij willen leveren.
723 Milieubeheer
723 Milieubeheer
Doelstelling
Milieubeheer:
Milieubeheer in deze context richt zich op het behouden en zo mogelijk versterken van de fysieke leefomgeving door uitvoering van vergunningverlening, toezicht, handhaving en planadvisering. Hierbij voortdurend zoekend naar de gewenste balans tussen de functies wonen, werken en recreëren. Verduurzaming vindt plaats middels projecten op het gebied van bodem, geluid, energie en luchtkwaliteit.
Uitvoering van rijks- provinciaal en regionaal beleid en het uitvoeren van gemeentelijk beleid met betrekking tot het voorkomen, beperken dan wel beheersen van bodem-, water- en luchtverontreiniging, geluidsoverlast en de toepassing van duurzame energie. Onder dit product valt onder andere: vergunningen, handhaving en toezicht, uitvoering milieu en werken voor derden. De uitvoering van deze milieutaken en het milieubeleid is vanaf 2013 via een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) belegd bij de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ). De gemeente Apeldoorn blijft verantwoordelijk voor de regie en het strategisch en tactisch milieubeleid en stelt de kaders waarbinnen de uitvoering moet plaatsvinden.
Doordat de taakuitvoering van vergunningverlening, toezicht- en handhaving is ondergebracht bij de OVIJ voldoet dit aan de landelijke kwaliteitscriteria 2.1.
Wat hebben we bereikt?
Oude locatie Breustedt
We konden in 2016 het dossier Breustedt afsluiten na intensief overleg met alle betrokken partijen. Het vroegere terrein van Breustedt aan de Curacao is gesaneerd. De nieuwe eigenaar Kamp Coating kan het terrein nu verder ontwikkelen.
Afspraken met de OVIJ
U heeft het kwaliteitsniveau vastgesteld voor toezicht en handhaving door de Omgevingsdient Veluwe IJssel (OVIJ). Daarmee voldoen we aan de landelijke eisen. Na een intensief proces heeft de OVIJ de financiële taakstellingen in haar begroting voor 2017 verwerkt. Hierdoor is er een sluitend financieel meerjarenperspectief. Er is nu ook een basis voor de outputfinanciering die we gaan afspreken per 2018.
Asbest
We hebben een protocol opgesteld om ervoor te zorgen dat betrokkenen snel en adequaat reageren bij incidenten met asbest.
Gevaarlijke stoffen
Mede door onze inbreng staat het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor hoog op de agenda van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. We hebben van haar de toezegging gekregen dat ze overschrijdingen op het gebied van externe veiligheid op het spoor structureel aanpakt.
Wat hebben we gedaan?
Vergunningen
We hebben het actualisatieprogramma vergunningen uitgevoerd. We hebben een vergunning gegeven voor de nieuwe vestiging van mestverwerker Greenferm op de Ecofactorij. Dat is gelukt dankzij proactieve en open communicatie tussen het bedrijf en bewoners in de buurt van de locatie.
Handhaving
We hebben bij de uitvoering van het Handhavingsprogramma in 2016 speciale aandacht besteed aan:
- controle van risicovolle bedrijven;
- toezicht en handhaving van de regels voor energie die voor bedrijven gelden.
We hebben hierbij op een nieuwe manier samengewerkt met het bedrijfsleven. 'Stimuleren waar het kan en handhaven waar het moet.' Daardoor verloopt de invoering van energiebesparende maatregelen beter.
Asbest
We hebben veel aandacht besteed aan de bodem- en asbestverontreiniging in het Orderbos. Alle onderzoeken die nodig waren, zijn inmiddels uitgevoerd. Daarmee hebben we alle verontreinigingen in kaart gebracht. We gaan in 2017 een aantal plekken saneren. We hebben veel waardering voor de open en actieve communicatie van de OVIJ samen met de GGD. Zij hielden alle gebruikers van het gebied steeds op de hoogte.
Arseen
Het veldonderzoek naar arseenverontreiniging in Apeldoorn was in 2016 klaar. We laten u de resultaten weten in 2017.
Bodemconvenant
We hebben een analyse gemaakt van onze bodemopgave op basis van het convenant Bodem- en Ondergrond 2016-2020 en de Omgevingswet. Op basis van deze analyse hebben we het actieplan 2016-2017 gemaakt. Wij worden meer dan nu verantwoordelijk voor de kwaliteit van bodem en grondwater. We hebben daarom structureel overleg met de provincie voor een 'warme overdracht'. We hebben al belangrijke stappen gezet, onder andere door:
- het Gebiedsgericht Grondwaterbeleid;
- de aanpak van de spoedlocaties;
- de nazorgprogramma’s voor vroegere stortlocaties en andere locaties.
We hebben hiervoor onder andere geld uit de BROA gebruikt.
Actieplan Omgevingslawaai 2013-2018;
De uitvoering van het Actieplan Omgevingslawaai 2013-2018 ligt op schema. In 2016 zijn de gevelisolatieprojecten Eerbeekseweg in Loenen en de Wilhelmina Druckerstraat en Zutphensestraat in Apeldoorn afgerond. Soortgelijke projecten zijn volgens plan opgestart in Apeldoorn aan de Vosselmanstraat, Anklaarseweg, Deventerstraat en Arnhemseweg.
Financiën OVIJ
We hebben besluiten over de financiële taakstelling van OVIJ en de weeffouten in de begroting verwerkt. We hebben u dat laten weten via raadsbrieven en de turap. Bij uw besluit over de MPB heeft u extra budget voor de weeffouten gegeven. Onze bijdrage aan de OVIJ is gelijk aan het bedrag in de MPB.
Energietransitie
U wil dat wij veel sneller dan de landelijke trend de energietransitie uitvoeren. Dat liet u ons in april 2016 weten. We hebben uw ambitie 'Versnelling plus' genoemd en uitgewerkt in de uitvoeringsagenda Energietransitie 2017-2020. Die laat onze rol en aanpak zien en die van onze partners. In het najaar van 2016 heeft u hiervoor extra geld in begrotingen voor de komende jaren opgenomen: € 700.000 voor 2017, € 800.000 voor 2018, € 900.000 voor 2019 en € 900.000 voor 2020. In de agenda staat ook welk resultaat we in 2020 verwachten. We hebben de ervaring van Loenen Energieneutraal en Kerschoten Energieneutraal (KEN) gebruikt bij het opstellen van de uitvoeringsagenda. We geven veel aandacht aan informeren en adviseren, onder andere door:
- de inrichting van het energieloket Energiek Wonen;
- energieregisseurs die verbinding maken met buurten, wijken en dorpen;
- de oprichting van de taskforce zonne-energie.
Samen met partners uit de Cleantech Regio hebben we ook een digitaal energieloket gemaakt om het fysieke energieloket te versterken. Verder hebben we vrijwilligers opgeleid tot energiecoach. We hebben dat betaald met geld dat we van de VNG kregen.
Lobby en project Virtual Power Plant
We hebben het Loenen-initiatief verder ontwikkeld met het project c-VPP (community-led Virtual Power Plant). Dit project is opgezet met Europese partners en wij willen meedoen aan het programma Interreg NWE van de EU. Het project heeft als doel een nieuwe strategie te ontwikkelen om lokale energie-initiatieven te versterken. Zo willen we de uitstoot van broeikasgassen in Noordwest Europa verminderen. Loenen Energie Neutraal (LEN) bereidt zich voor op de ontwikkeling van één van de vier Virtual Power Plants. Wij werken aan mogelijkheden om de ervaringen uit Loenen uit te breiden. De TU/Eindhoven heeft de leiding over dit project. We hebben ons projectvoorstel ingediend. Dat is stap 1. We verwachten dat we daar in maart 2017 een reactie op krijgen. Het projectbudget is € 7,5 miljoen. Daarin is de bijdrage van Europa € 4,5 miljoen gevraagd. Voor LEN staat € 1,4 miljoen in de begroting en voor Apeldoorn € 270.000, met een bijdrage van € 891.000 en € 162.000 van Europa. Wij betalen en krijgen daarvoor geld van Europa. Bij stap 2 horen we of het project definitief onderdeel wordt van het programma Interreg NWE en wat het definitieve bedrag is.
Energiebespaarleningen
Na Rotterdam staat onze gemeente tweede in het landelijke overzicht van het aantal gegeven Nationale Energiebespaarleningen. Wij hebben in 2015 39 leningen gegeven met een waarde van € 400.000..
Initiatieven van inwoners, organisaties en de Cleantech Regio
Apeldoornse inwoners en organisaties hebben ook stappen gezet. Zo heeft Kerschoten Energieneutraal 140 zonnepanelen geplaatst op het dak van wijkcentrum De Groene Hoven. Het is het eerste 'postcoderoos'-project in Apeldoorn. In 'postcoderoos'-projecten krijgen bewoners belastingvoordeel, als ze binnen een afgebakend postcodegebied zonnepanelen op een dak van iemand anders leggen. Duurzame energiecoöperatie Apeldoorn (deA) heeft samen met 196 inwoners Zonnepark Ecofactorij met 2.100 zonnepanelen gerealiseerd. In samenwerking met (regionale) stakeholders is de citydeal Cleantech Regio gesloten. Hiermee helpt het Rijk de Cleantech Regio om haar doelen op het gebied van energietransitie, circulaire economie en arbeidsmarkt concreet te maken.
Cleantech Regio
In samenwerking met de Cleantech Regio werken we er ook aan om de energietransitie bij bedrijven te versnellen. VNO-NCW Midden, gemeente Apeldoorn, Omgevingsdienst Veluwe IJssel, Cornelissen Consulting Services BV en het Expertisecentrum Energiebesparing tekenden in 2016 een intentieverklaring om samen te werken aan energiebesparing in het MKB. De MKB Energy CheckUp tool helpt bedrijven inzicht te krijgen in het eigen energieverbruik, het gemiddelde verbruik in de sector, de relevante energiebesparingsmaatregelen en de financieringsmogelijkheden.
Het project Energieke Cleantech Regio heeft als doel energie te besparen in bedrijfspanden en mogelijkheden te creëren om zelf energie op te wekken. De deelnemende ondernemers en maatschappelijke organisaties, lokale overheden, lokale Rabobanken, lokale verduurzamingsorganisaties en onafhankelijke lokale adviseurs spelen hierbij een centrale rol. Kortom, in de Cleantech Regio wordt op basis van de local-for-local gedachte een energieke Cleantech Regio-community opgebouwd.
Wat hebben we niet gedaan?
We hebben nog niet de fundamentele discussie gevoerd over de financiële rol die wij als gemeente moeten en willen hebben in de energietransitie. We zijn in 2016 wel begonnen met de voorbereiding daarvan. We nemen in 2017 een besluit over de financiële rol van de gemeente.
Topindicatoren
* Label A inclusief A+ en A++; Label A++ is de meest energiezuinige categorie. |
* Label A inclusief A+ en A++; Label A++ is de meest energiezuinige categorie.
Trendanalyse
Begin 2015 zijn er 'voorlopige' energielabels toegekend. Die zeggen niet zo heel veel over het werkelijke label. Dat komt omdat de aannames die de basis vormen voor het voorlopige label, vaak niet kloppen met de werkelijkheid. Vaak hebben inwoners bijvoorbeeld al iets gedaan aan woningisolatie. Het aantal geregistreerde labels is van ongeveer 19.000 in 2014 gegroeid naar ruim 27.000 in 2016. Dat is voor 2014 27% en voor 2016 bijna 40% van de woningvoorraad.